Vil kun ammes under sygdomsforløb

20. januar 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vil kun ammes under sygdomsforløb

Hej Helen,

Tak for dit svar til mig og min søn, der har været bagud med grød. Alle dine råd hjalp og efter vi begyndte at følge din plan spiste han bare så fint. Jeg kunne slet ikke forestille mig at han kunne undvære at blive ammet inden han skulle sove formiddagslur, men det gik helt uden problemer.

Derfor var jeg utrolig lettet og følte at vi nu kunne kigge fremad indtil et sygdomsforløb satte en stopper for det hele. Som tidligere nævnt har han fået konstateret underbehandlet astmatisk bronkitis, da lægen ikke tog os seriøst de første par gange. Han startede på medicin i starten af december, men det har desværre ikke resulteret i en bedring og det gik faktisk bare ned af bakke med ham. I sidste uge blev vi indlagt på børneafdelingen fordi han oveni fik konstateret RS virus, som jo gir yderligere hoste. Vi var indlagt i 4 dage og nu går det endelig bedre med hans hoste og hvæsende vejrtrækning.

Som følge af alt dette får han en masse medicin: han får pt. 2 pust ventoline på maske hver 3. time og hver gang han vågner om natten, 1 pust flexotide på maske om formiddagen og 2 pust flexotide på maske om eftermiddagen, singulair som pulver der blandes i frugtmos (det skal tvinges/snydes i ham), han får dryppet øjne 2 gange om dagen, da han også har øjenbetændelse og sidste men ikke mindst får han pt. panodil junior inden han blir puttet og når han vågner om natten pga. smerter efter hoste. Han får selvfølgelig også d-dråber og jern dråber og man kan mærke at han ikke magter alt det der skal fyldes i ham - han blir meget ked af det og vender hovedet væk hver gang vi nærmer os med en ske eller andet. Det var med stor besvær at vi fik det flydende panodil i ham, så nu har vi skiftet til stikpiller, så vi slipper for den kamp.

Hele sygdomsforløbet er også gået ud over hans appetit og han har nægtet at spise andet end hos mig. Vi har forsøgt at følge den gode rytme vi endelig havde fået ...

Annonce

... opbygget, men han afviser både vand og mad ved at vende hovedet væk og blive ked af det. Jeg har prøvet at tænke på hvad jeg selv gerne ville spise hvis jeg var syg og har lokket med A38 med revet æble, frugtmos, appelsiner, bolle med smør o.s.v. Fordi alt mislykkedes og for at være sikker på, at han fik væske nok har jeg ammet ham efter behov. Han er stadig slet ikke på toppen, men det går heldigvis fremad og nu er jeg meget i tvivl om hvordan vi igen kan komme igang med fast føde så det blir en god oplevelse? Jeg er meget bange for at få den lille mælkedranker tilbage.

Det har været en hård omgang for os alle og det er hårdt at se sin glade dreng være helt slap og uden smil. Vi har nogle rigtig trælse nætter hvor han vågner med gråd og smerte og i løbet af dagen er søvnrytmen helt forsvundet - han har sorte rander under øjnene og har brug for meget søvn, så jeg putter ham så snart han viser tegn på træthed. Det er også frustrerende for os forældre at vi blir slået helt tilbage igen og jeg kan godt mærke at overskuddet og tålmodigheden med hans spisning blir mindre.

Vi har altid kunne putte ham i både barnevogn og til nat i tremmeseng på eget værelse uden problemer, men nu hvor han er syg har han utrolig meget bruge for tryghed, så enten falder han i søvn på vores brystkasse og hvis det slet ikke lykkedes falder han i søvn mens han blir ammet. Han sover sammen med mig i dobbeltsengen så jeg kan trøste ham når han vågner med smerter om natten. Jeg er meget i tvivl om hvornår vi kan "forlange" af ham at han selv falder i søvn og sover på eget værelse? Det vigtigste er at han er tryg og mærker vores omsorg, men vi trænger også til at rytmen kommer tilbage igen.

Har du forslag til hvordan man kan styrke et barns immunforsvar? Han starter i dagpleje om en måned og vi vil gerne gøre hvad vi kan for at undgå tilbagefald.

Jeg håber meget at du endnu engang kan hjælpe os.

Hilsner fra Lulu

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder