Svar: Børnesydomme - Røde hunde
10. september 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Lene
De fleste børn kan sidde før de lærer at kravle. Hvordan er din datter til at sidde? Jeg tænker om hun sidder frit og om hun fra siddende stilling kommer op i kravlestilling og fra kravlestilling tilbage til siddende stilling, hvis hun gør det, så kommer det andet efterhånden.
Det er jo en proces og øvelse gør mester. I kan hjælpe hende med at bevæge sig rundt på jer, når I ligger på gulvet, I kan gynge hende i en baby-gynge (ikke en hoppegynge) og I kan hjælpe hende ved at holde hende i hænderne, når hun ligger på ryggen og lade hende selv trække sig op at sidde.
Med hensyn til Røde hunde, så er det rigtigt at små børn godt kan få røde hunde, det er dog sjældent da de fleste børn idag jo bliver vaccineret, som du skriver, i 15 mdr´s alderen. Risikoen for at hun er smittet er altså lille. Hvis din datter har fået røde hunde så kræver det derfor at hun har haft kontakt til en person som havde sygdommen. Røde hunde overføres fra den syge til den raske igennem dråber, f.eks. når en hoster eller nyser. Dråberne når frem til mund, hals og næse og sygdommen spreder sig til resten af kroppen.
Der kan gå mellem 2-3 uger fra man bliver smittet og til sygdommen bryder ud. Derudover vil hun virke lidt forkølet og få ømme og hævede lymfeknuder i nakken. Selve udslættet viser sig som ganske små blegrøde eller let brunlige pletter, som i ansigtet og måske også på kroppen hurtigt flyder sammen. Udslettet starter ofte omkring ørerne og breder sig derefter ned over kroppen. Det kan veksle fra time til time og det er væk igen i løbet af to-tre dage.
Der findes ikke noget decideret behandling mod røde hunde og det smitter også før at sygdommen bryder ud. Har man først haft røde hunde, så får man det ikke igen.
Selvom din datter ikke virker synderligt påvirket, så synes jeg fortsat at du skal kontakte lægen. Nu er det week-end, men jeg synes alligevel at du skal ringe og konferere med vagtlægen. Jeg har ikke mulighed for at se det udslæt din datter har og problemet er at børn kan have udslæt af mange forskellige årsager. Det vil derfor være relevant at en læge ser på din datter.
Fortsat god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske