Svar: Børnesydomme - Røde hunde

10. september 2004

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lene

De fleste børn kan sidde før de lærer at kravle. Hvordan er din datter til at sidde? Jeg tænker om hun sidder frit og om hun fra siddende stilling kommer op i kravlestilling og fra kravlestilling tilbage til siddende stilling, hvis hun gør det, så kommer det andet efterhånden.

Det er jo en proces og øvelse gør mester. I kan hjælpe hende med at bevæge sig rundt på jer, når I ligger på gulvet, I kan gynge hende i en baby-gynge (ikke en hoppegynge) og I kan hjælpe hende ved at holde hende i hænderne, når hun ligger på ryggen og lade hende selv trække sig op at sidde.

Med hensyn til Røde hunde, så er det rigtigt at små børn godt kan få røde hunde, det er dog sjældent da de fleste børn idag jo bliver vaccineret, som du skriver, i 15 mdr´s alderen. Risikoen for at hun er smittet er altså lille. Hvis din datter har fået røde hunde så kræver det derfor at hun har haft kontakt til en person som havde sygdommen. Røde hunde overføres fra den syge til den raske igennem dråber, f.eks. når en hoster eller nyser. Dråberne når frem til mund, hals og næse og ...

Annonce

... sygdommen spreder sig til resten af kroppen.

Der kan gå mellem 2-3 uger fra man bliver smittet og til sygdommen bryder ud. Derudover vil hun virke lidt forkølet og få ømme og hævede lymfeknuder i nakken. Selve udslættet viser sig som ganske små blegrøde eller let brunlige pletter, som i ansigtet og måske også på kroppen hurtigt flyder sammen. Udslettet starter ofte omkring ørerne og breder sig derefter ned over kroppen. Det kan veksle fra time til time og det er væk igen i løbet af to-tre dage.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der findes ikke noget decideret behandling mod røde hunde og det smitter også før at sygdommen bryder ud. Har man først haft røde hunde, så får man det ikke igen.

Selvom din datter ikke virker synderligt påvirket, så synes jeg fortsat at du skal kontakte lægen. Nu er det week-end, men jeg synes alligevel at du skal ringe og konferere med vagtlægen. Jeg har ikke mulighed for at se det udslæt din datter har og problemet er at børn kan have udslæt af mange forskellige årsager. Det vil derfor være relevant at en læge ser på din datter.

Fortsat god bedring med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!