Svar: Vokseværk?
29. november 2012
Alder:
4 år, 5 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes det lyde som en rigtig god idé at få lægen til at se på jeres drengs ben, -fødder, knæ og hofte - evt. få en henvisning videre, hvis lægen skønner det nødvendigt.
Man ved ikke helt hvorfor børn får vokseværk - alle børn vokser jo, men ikke alle børn får ondt ... Når man bruger betegnelsen vokseværk, så bruges det derfor som en udelukkelsesdiagnose - der er tale om et sundt og rask barn, der trods alle undersøgelser, stadig periodevist har ondt i sine ben.
Smerterne kommer ofte om natten, de varer 10-15 minutter og barnet fortæller at det gør ondt enten i knæene, i skinnebenet eller i fodleddet. Varme, lidt massage og nogle gange lidt smertestillende hjælper og herefter sover barnet igen og næste morgen er smerterne helt væk og barnet hopper rundt, leger osv. som det plejer.
Børn med vokseværk klager sjældent over smerter i løbet af dagen, men kan godt have ondt sidst på dagen eller om aftenen, især hvis det er et meget aktivt barn. Når ma har en dreng, der som jeres dreng løber, hopper, bruger sig selv rigtig meget motorisk og også går til en del sport, så skal I naturligvis være opmærksomme på, om han kan have smerter på grund af overbelastning.
Når jeg nævner at lægen skal se ham og vurdere hans fødder, knæ og hofte, så er det fordi børn godt kan have overpronation eller indadpronation af deres fødder. Dette kan give smerter op i knæene og smerter i benene generelt - faktisk mange af de samme symptomer, som man oplever ved vokseværk. Det kan ofte behandles med indlæg i skoene, der retter foden op, hvorved smerterne forsvinder ... Børn kan altså godt få ondt i benene, ligesom løbere kan, fordi de har brug for ekstra støttende sko.
Tal med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at jeres dreng bliver set af ortopæd, reumatolog, bandagist eller lignende og prøv at lægge mærke til, hvordan han står, går og løber på sine fødder :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske