Svar: Vokseværk?

29. november 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg synes det lyde som en rigtig god idé at få lægen til at se på jeres drengs ben, -fødder, knæ og hofte - evt. få en henvisning videre, hvis lægen skønner det nødvendigt.

Man ved ikke helt hvorfor børn får vokseværk - alle børn vokser jo, men ikke alle børn får ondt ... Når man bruger betegnelsen vokseværk, så bruges det derfor som en udelukkelsesdiagnose - der er tale om et sundt og rask barn, der trods alle undersøgelser, stadig periodevist har ondt i sine ben.

Smerterne kommer ofte om natten, de varer 10-15 minutter og barnet fortæller at det gør ondt enten i knæene, i skinnebenet eller i fodleddet. Varme, lidt massage og nogle gange lidt smertestillende hjælper og herefter sover barnet igen og næste morgen er smerterne helt væk og barnet hopper rundt, leger osv. som det plejer.

Børn med vokseværk klager sjældent over smerter i løbet af dagen, men kan godt have ondt sidst på dagen eller om aftenen, især hvis ...

Annonce

... det er et meget aktivt barn. Når ma har en dreng, der som jeres dreng løber, hopper, bruger sig selv rigtig meget motorisk og også går til en del sport, så skal I naturligvis være opmærksomme på, om han kan have smerter på grund af overbelastning.

Når jeg nævner at lægen skal se ham og vurdere hans fødder, knæ og hofte, så er det fordi børn godt kan have overpronation eller indadpronation af deres fødder. Dette kan give smerter op i knæene og smerter i benene generelt - faktisk mange af de samme symptomer, som man oplever ved vokseværk. Det kan ofte behandles med indlæg i skoene, der retter foden op, hvorved smerterne forsvinder ... Børn kan altså godt få ondt i benene, ligesom løbere kan, fordi de har brug for ekstra støttende sko.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Tal med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at jeres dreng bliver set af ortopæd, reumatolog, bandagist eller lignende og prøv at lægge mærke til, hvordan han står, går og løber på sine fødder :)

Fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to