Svar: Løs mave
26. november 2012
Alder:
5 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er som du skriver, altid en god idé at få lægen til at vurdere, hvorvidt det er nødvendigt at tage en afføringsprøve ... :)
Der kan være mange grunde til at jeres datter har løs mave - og hun kan være smittet på mange måder. Netop ved mave-tarminfektioner er der mange smittekilder, nogle gange sker det via forurenede fødevarer, andre gange ved direkte kontakt med afføring fra dyr eller direkte smitte fra et menneske til et andet. Man kan også blive smittet via jordbakterier, forurenet drikkevand osv. Ligesom man kan reagere allergisk overfor visse fødevarer - det kan altsammen give diarré eller løs mave.
Jeres datter kan sagtens have fået en virus som giver hende løs mave og det kan godt tage flere uger. Hun kan også være smittet med en bakterier af en eller andet slags. Og ja - hun kan naturligvis også have orm. Hvis hun skulle være smittet med børneorm, så ville hun normalt have kløe ved endetarmen og du vil normalt også kunne se ormene - f.eks. om morgenen, når hun vågner - ormene vil være sytrådsagtige og ca. 1 cm. lange ... Så prøv at tjekke hende netop på det tidspunkt.
Det kan også handle om kosten og om at din datter måske får for meget fibre, frugt, saft eller juice - som kan give en livlig tarmmotorik. Nogle gange vil kostomlægning hvor man fjerner især sukkerholdige fødevarer hjælpe på problemet .. Måske får hun mere sødt, frugt osv. i institutionen end du normalt ville give hende ...
Og ja, så kan hun naturligvis også være en pige, der har lidt mere tendens til løs mave og at det er sådan hendes mave fungerer, uden at der behøver være noget galt i det. Sensitivitet eller spænding før noget skal ske, vil naturligt godt kunne udløse løs mave, hvilket vil være helt normalt.
Hvis hun i øvrigt er helt upåvirket, spiser som hun skal, trives, tager på, udvikler sig godt og har det godt, så ville jeg ikke være bekymrett. Men prøv at tale med lægen om det og så er det en gammel sygepleje-regel altid at "tage tre på hinanden følgende afføringsprøver", netop for at være sikre på at fange en evt. bakterie, virus eller andet ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske