Svar: Løs mave

26. november 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er som du skriver, altid en god idé at få lægen til at vurdere, hvorvidt det er nødvendigt at tage en afføringsprøve ... :)

Der kan være mange grunde til at jeres datter har løs mave - og hun kan være smittet på mange måder. Netop ved mave-tarminfektioner er der mange smittekilder, nogle gange sker det via forurenede fødevarer, andre gange ved direkte kontakt med afføring fra dyr eller direkte smitte fra et menneske til et andet. Man kan også blive smittet via jordbakterier, forurenet drikkevand osv. Ligesom man kan reagere allergisk overfor visse fødevarer - det kan altsammen give diarré eller løs mave.

Jeres datter kan sagtens have fået en virus som giver hende løs mave og det kan godt tage flere uger. Hun kan også være smittet med en bakterier af en eller andet slags. Og ja - hun kan naturligvis også have orm. Hvis hun skulle være smittet med børneorm, så ville hun normalt have kløe ved endetarmen og du vil normalt også kunne se ormene - f.eks. om morgenen, når hun vågner - ormene vil være sytrådsagtige og ca. 1 cm. lange ... ...

Annonce

... Så prøv at tjekke hende netop på det tidspunkt.

Det kan også handle om kosten og om at din datter måske får for meget fibre, frugt, saft eller juice - som kan give en livlig tarmmotorik. Nogle gange vil kostomlægning hvor man fjerner især sukkerholdige fødevarer hjælpe på problemet .. Måske får hun mere sødt, frugt osv. i institutionen end du normalt ville give hende ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og ja, så kan hun naturligvis også være en pige, der har lidt mere tendens til løs mave og at det er sådan hendes mave fungerer, uden at der behøver være noget galt i det. Sensitivitet eller spænding før noget skal ske, vil naturligt godt kunne udløse løs mave, hvilket vil være helt normalt.

Hvis hun i øvrigt er helt upåvirket, spiser som hun skal, trives, tager på, udvikler sig godt og har det godt, så ville jeg ikke være bekymrett. Men prøv at tale med lægen om det og så er det en gammel sygepleje-regel altid at "tage tre på hinanden følgende afføringsprøver", netop for at være sikre på at fange en evt. bakterie, virus eller andet ...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor