Løs mave

26. november 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 4 mdr.

Løs mave

Kære Helen.

Vores datter på 5 år har stort set hver dag "løs mave". Tynd afføring, som ikke er "pølser" men heller ikke flydende. Midt imellem.

Hun har ingen gener ellers. Ikke ondt i maven. Ikke rød anus. Ikke ondt ved afføring. Ikke påfaldende mange prutter. Ingen andre symptomer. Ingen kløe i numsen. Hverken når jeg spørger hende, om det klør. Eller når jeg bare observerer hende: Hun klør sig ikke bagi. Hun er i trivsel og har ikke tabt sig.

Hun har afføring som hun plejer en gang om dagen, og det sker endda, at hun springer en dag over. Så jeg synes jo ikke, det er diarre. Har hørt, at diarre er minimum tre løse afføringer om dagen...

Det har faktisk stået på i 4 uger plus/minus. Føler mig som en dårlig mor ved at skrive det, men hun har jo ingen andre symptomer haft, og jeg har hele tiden tænkt, at det hang sammen med en snottet næse (som er væk nu), lidt uvant mad (men det er jo ikke tilfældet i så lang tid), en tur til Danmark med rugbrød (som altid giver hende løs mave) og lign. Og så har jeg tænkt, at det nok gik i sig selv.

Jeg tænker om hun kan have orm. Hun er meget omkring dyr. Vores hund deler have med nogle vilde katte. De vilde katte rør hun ikke. Hunden bliver af-ormet hver 3. måned. Men orm viser sig ikke primært som hendes symptomer, såvidt jeg kan google mig til?

Jeg har prøvet at give hende færre fibre. Men i forvejen får hun næsten kun hvidt brød, da vi bor i udlandet. Hun spiser havregryn til morgenmad hver 2. - 3. dag. Et stykke frugt eller to om dagen. Så jeg synes heller ikke rigtig, der er noget at komme efter i kosten.

Jeg har ikke indtryk af, at hun holder sig i børnehaven. ...

Annonce

... Hun tørrer sig selv der, og er tryg ved at gå på WC. Hun plejer at gå på WC om eftermiddagen herhjemme, og derfor kan jeg jo følge hendes mave...

Som en sidste mulighed tænker jeg om hun bare kan have en lidt "løs tarm". Hun har egentlig altid haft mere en tendens til lidt løs mave end forstoppelse.

Måske lidt langt ude, men hun er sensitiv af sind, og da hun i sin tid startede institution, begyndte hun stort set sammenfaldende at kaste op hver aften. En lille time efter hun var faldet i søvn. Hvidovre Hospitals børneafdeling kunne ikke finde nogen somatisk grund. Men de udredte hende heller ikke særlig grundigt. Ingen gastroskopi eller UL eller lign. Det stod på 6 aftener om ugen i 6 uger. Gik i sig selv, da vi var på påskeferie i et sommerhus langt inde i skoven, bare far, mor og hende uden planer.

Jeg har ikke noget at have det i, men jeg har en ide om, at sensitive måske kunne have en tendens til "nervøs tarm", colitis ulcerosa eller Morbus Chron, især når de er i ubalance med deres sensitivitet. Efter hvad jeg har hørt sensitive selv fortælle.

Men hun er ikke stresset. Har et ekstra år i sin kendte elskede børnehave, og ingen udsving på hjemmebane heller. Så jeg tror ikke det er en stress reaktion.

I alle tilfælde - du vil sikkert sige, at vi bør få taget en afføringsprøve. Og det har du ret it. Jeg stoler bare ikke så meget på resultatet, når den skal analyseres her i udlandet. Så derfor ville jeg lige høre, om du har nogle ideer om, hvad der kan være på spil.

Jeg ligger inde med Vermox, hvis du synes, at det er relevant med en kur. Men man må jo på den anden side ikke selvmedicinere...

Kærlig hilsen,
Mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)