Svar: Putning med opstød
4. september 2012
Alder:
3 mdr.
Kære mor til 2
Tak for dit brev :)
Nogle børn har problemer med en løs mavemundsmuskel og har derfor lidt problemer med tilbageløb af mavesyre - sure opstød. Du skriver at I har været forbi børneafdelingen og det er godt, så ved du hvad det er .. men har lægerne ikke talt med jer om at behandle det?
Det kan f.eks. behandles med Losec eller Nexium og jeg synes du skal prøve at drøfte det med jeres læge. Det skal lægeordineres.
Mavesyre-refluks eller tilbageløb af mavesyre kan gøre ret ondt. Det svier og brænder i spiserøret og det kan derfor være ubehageligt for jeres lille dreng. Derfor synes jeg umiddelbart ud fra det du fortæller, at det burde behandles. Man kan godt på sygehuset vælge at måle hvor meget mavesyre der er tale om og hvor "surt" det er, og nogle stedet gør man konsekvent dette. Andre steder har man holdningen at man kan prøve at behandle og hvis behandlingen virker, så er det godt. Virker den ikke, så stopper man behandlingen igen ...
Du fortæller at det hos jer lige nu fungerer godt og at det går bedre med at sove end det tidligere har gjort. Det er rigtig godt. Jeg synes det lyder fint at du nogle gange prøver at putte ham fra din favn let døsig og med en sut og evt svøbt, for at se om han kan og for at øve det lidt - og andre gange skal du bare lade ham die og putte ham. Det der fungerer godt skal man som udgangspunkt ikke ændre ved.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske