Svar: Putning med opstød

4. september 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor til 2

Tak for dit brev :)

Nogle børn har problemer med en løs mavemundsmuskel og har derfor lidt problemer med tilbageløb af mavesyre - sure opstød. Du skriver at I har været forbi børneafdelingen og det er godt, så ved du hvad det er .. men har lægerne ikke talt med jer om at behandle det?

Det kan f.eks. behandles med Losec eller Nexium og jeg synes du skal prøve at drøfte det med jeres læge. Det skal lægeordineres.

Mavesyre-refluks eller tilbageløb af mavesyre kan gøre ret ondt. Det svier og brænder i spiserøret og det kan derfor være ubehageligt for jeres lille dreng. Derfor synes jeg umiddelbart ud fra det du fortæller, at det burde behandles. Man kan godt på sygehuset vælge at måle hvor ...

Annonce

... meget mavesyre der er tale om og hvor "surt" det er, og nogle stedet gør man konsekvent dette. Andre steder har man holdningen at man kan prøve at behandle og hvis behandlingen virker, så er det godt. Virker den ikke, så stopper man behandlingen igen ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du fortæller at det hos jer lige nu fungerer godt og at det går bedre med at sove end det tidligere har gjort. Det er rigtig godt. Jeg synes det lyder fint at du nogle gange prøver at putte ham fra din favn let døsig og med en sut og evt svøbt, for at se om han kan og for at øve det lidt - og andre gange skal du bare lade ham die og putte ham. Det der fungerer godt skal man som udgangspunkt ikke ændre ved.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene