Svar: Hue eller hue ej?
19. maj 2012
Alder:
8 mdr.
Kære træk-forskrækkede mor :)
Det er rigtigt, at det kan være en god idé at sørge for at små børn ikke får træk. Hvis barnet udsættes for træk, så er risikoen for forkølelse og infektioner større. Derfor kan det i vintermånederne og i overgangene forår og efterår være godt at være ekstra opmærksomme på at barnet ikke udsættes for træk og at barnet hjælpes til at blive holdt varm med lidt ekstra tøj, evt. en hue, varme hænder og fødder. Nogle gange ser jeg børn med bare arme, bare tæer og så en hue - og det er vigtigt at barnet hjælpes med at holde en tilpas temperatur og er passende klædt på, på hele kroppen ... :)
Det forebygger ikke mellemørebetændelse alene at give barnet hue på og med de 22 grader vi har i dag, så ville jeg f.eks. ikke give mit barn en hue på, men lade min datter nyde også at kunne få lidt "vind i håret" og evt. erstatte huen med en solhat og så i stedet sikre at hun i øvrigt har tøj på kroppen, som passer til vejret, f.eks. strømper og en lille trøje ... :)
Børn er i risiko for mellemørebetændelse, hvis de udsættes for passiv rygning. De kan også være arveligt disponerede. Det kan opstå i forbindelse med forskellige børnesygdomme og hvis de er født før tid eller har et umodent immunsystem, så vil de også være mere udsatte.
Mellemørebetændelse kan forebygges ved:
- Undgå at udsætte barnet for passiv rygning
- Sørg for en god håndhygiejne
- Sørg for god rengøring af f.eks. legetøj
- Undgå at børn sutter på hinandens sutter og lignende, sørg så vidt muligt for at barnet kun har sut når det skal trøstes eller skal sove.
- Lade barnet blive passet hjemme, så antallet af bakterier og vira som barnet udsættes for minimeres... :)
Så der er flere ting der spiller ind og hvis man gerne vil forebygge ens barn ikke får mellemørebetændelse, - at forebygge at barnet får træk, gør det ikke alene :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske