Svar: Hue eller hue ej?

19. maj 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære træk-forskrækkede mor :)

Det er rigtigt, at det kan være en god idé at sørge for at små børn ikke får træk. Hvis barnet udsættes for træk, så er risikoen for forkølelse og infektioner større. Derfor kan det i vintermånederne og i overgangene forår og efterår være godt at være ekstra opmærksomme på at barnet ikke udsættes for træk og at barnet hjælpes til at blive holdt varm med lidt ekstra tøj, evt. en hue, varme hænder og fødder. Nogle gange ser jeg børn med bare arme, bare tæer og så en hue - og det er vigtigt at barnet hjælpes med at holde en tilpas temperatur og er passende klædt på, på hele kroppen ... :)

Det forebygger ikke mellemørebetændelse alene at give barnet hue på og med de 22 grader vi har i dag, så ville jeg f.eks. ikke give mit barn en hue på, men lade min datter nyde også at kunne få lidt "vind i håret" og evt. erstatte huen med en solhat og så i stedet sikre at hun i øvrigt har tøj på kroppen, som passer til ...

Annonce

... vejret, f.eks. strømper og en lille trøje ... :)

Børn er i risiko for mellemørebetændelse, hvis de udsættes for passiv rygning. De kan også være arveligt disponerede. Det kan opstå i forbindelse med forskellige børnesygdomme og hvis de er født før tid eller har et umodent immunsystem, så vil de også være mere udsatte.

Mellemørebetændelse kan forebygges ved:

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Undgå at udsætte barnet for passiv rygning
- Sørg for en god håndhygiejne
- Sørg for god rengøring af f.eks. legetøj
- Undgå at børn sutter på hinandens sutter og lignende, sørg så vidt muligt for at barnet kun har sut når det skal trøstes eller skal sove.
- Lade barnet blive passet hjemme, så antallet af bakterier og vira som barnet udsættes for minimeres... :)

Så der er flere ting der spiller ind og hvis man gerne vil forebygge ens barn ikke får mellemørebetændelse, - at forebygge at barnet får træk, gør det ikke alene :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder