Svar: Luftvejsproblemer og lav vægt

5. maj 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Betina

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er rigtig dejligt at høre, at I følges tæt af både sundhedsplejerske og læge. Det lyder som om at I bliver lyttet til og taget alvorligt, og det er godt at jeres dreng nu undersøges grundigt og følges af sygehuset.

Jeres dreng skal naturligt have sine lungeproblemer behandlet. Og du fortæller at han får airomir og flixotide, som er "astma-behandling". Det er rigtig godt, fordi det kan inhaleres direkte ned i lungerne og på den måde virker det bedst og giver færrest bivirkninger. Derudover vil man nogle gange vælge at behandle med mixtur eller tabletter, helt afhængig af barnets behov.

Det er rigtig vigtigt at du behandler ham og følger de retningslinjer som lægerne har givet jer. Det har været fremme at børn der blev behandlet med inhalations steroider, som jo ofte bruges igennem rigtig lang tid, kunne risikere bivirkninger, især er bekymringen gået på om disse børn kunne få væksthæmning. Og måske er du bange for om din drengs manglende vækst skyldes hans astma behandling?

Flere undersøgelser er dog blevet lavet og konklusionen på disse er, at der ikke er risiko for at astmamedicin (inhalationssteroider) hæmmer længdevæksten hos børn, hvis man sørger for at overholde de internationalt anbefalede doser og derudover sørger for hele tiden at vurdere mængden af medicin i forhold til barnet symptomer. Man skal sikre at barnet har så optimal en lungefunktion som muligt, med så lidt medicin som muligt og barnet skal følges af lægen. Hvis man oplever at effekten af astmabehandlingen ikke er tilstrækkelig, så skal der altid foretages en lægelig vurdering, så barnet kan få den mest optimale og bivirkningsfrie behandling.

Hans lungeproblemer skal altså behandles og I skal følges, som han også bliver og derudover er det naturligvis rigtig vigtigt at man forsøger at finde ud af, hvorfor han har de lungeproblemer han har.

At han samtidig også har kastet op og lyder til at have haft en periode, hvor han generelt har været en del sløj og syg, gør naturligvis ikke tingene bedre og det er helt naturligt at han i en sådan periode ikke rigtig tager på ...

Der kan være rigtig mange faktorer som spiller ind - tobaksrøg, røg fra brændeovne, røg fra stearinlys osv. kan påvirke hans vejrtrækning. Vejrskift påvirker, - hvis det skifter mellem tåget, koldt og varmt/tørt vejr, det kan han reagere på. Indeklima - hvordan I bor, om der er frisk luft, ligesom udeklima - luftforurening også kan spille ind. Stress i hverdagen kan påvirke hans luftveje, hvis der sker mange ting som han ...

Annonce

... har svært ved at overskue f.eks. start i dagpleje eller vuggestue. Hvis han sover dårligt og vækker sig selv mange gange i løbet af natten, fordi han hoster og har luftvejsproblemer, så påvirker det også. Infektioner og udsættelse for bakterier f.eks. fra andre børn i vuggestuen eller hvis I tager tog eller bus, hvor mange mennesker er samlet på lille plads - det kan gøre hans luftvejsproblemer værre. Hvis han udsættes for allergener f.eks. hund, kat eller andet, der kan vedligeholde en evt. allergisk reaktion i luftvejene.

Der er altså mange ting du skal overveje i hverdagen, som I måske kan ændre på, for at se om det kan bedre hans tilstand og forebygge infektioner i hans luftveje.

Du spørger også hvordan du kan fede ham op og det bedste er at tænke i "fedt" og "protein", - han har brug for begge dele for at vokse og tage på. Og du må derfor gerne fortsat tilsætte ekstra fedtstof i hans grød og mos og når han får samme mad som I andre, så må du gerne lave lidt smørsovs eller lignende og hælde over hans grøntsager, så han får lidt ekstra fedtstof den vej igennem.

Det vil også være en rigtig god idé, hvis du kan få ham til at spise fisk, fordi fisk indeholder rigtig gode fedtstoffer - det kan være fiskefrikadeller, rødspættefileter, laks fra ovnen eller lignende. Ligesom han også meget gerne må få makrel, sild, tun, torskerogn og lignende, som du også kan købe på glas eller dåse. Fisk har også et indhold af d-vitamin og Selen, der er vigtigt for ham og for hans immunforsvar.

Generelt er det en god idé at variere mellem de forskellige typer fedtstof, så han ikke kun får smør og sødmælk og fed osv, men også får forskellige typer af olie og plantemargarine. Jo mere varierede typer fedt, jo bedre er det.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Protein er vigtigt for kroppens celler og dermed kroppens opbygning. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din dreng spise nogle af disse ting også. Han kan f.eks. godt få 1/2 hårdkogt æg til frokost en gang imellem ligesom du kan variere og give ham både de lidt lysere pastatyper sammen med fuldkornstyperne.

Man kan også købe eller lave protein drik og jeg synes du skal prøve at tale med lægerne om, hvorvidt det vil være relevant hos jer.

Da jeres dreng får modermælkserstatning kan du også tale med lægerne om, hvorvidt de vil anbefale en speciel erstatning. Der findes forskellige ernæringsprodukter som børn der ikke spiser så meget, børn der har allergi eller børn der har brug for ekstra næringstoffer kan få ...

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god bedring med ham! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi