Svar: Lav BMI

26. april 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Danka

Tak for dit brev og velkommen til :) Det er godt du skriver og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig, men du skal også lade lægen se på din datter .. :)

Det er ikke BMI du skal se på, men derimod hvordan din datter vokser i længden og om hun tager nok på. Og når jeg ser på hendes kurver, så er hun en lille pige i forhold til sin alder. Hun har generelt ikke taget så meget på siden fødslen, men det jeg ser er at kurven over længde og vægt ligger stabilt. Hun ligger på anden nederste kurve, men hun følger denne kurve. Og det er netop vigtigt at hun følger sin egen kurve og ikke pludselig taber sig eller pludselig holder op med at vokse.

Når det er sagt, så ser det dog også ud som om at hun generelt har tendens til at vokse lidt mere i længden end vægtmæssigt og det er jo også vægten der bekymrer dig. Du skal naturligvis forsøge at få hende til at spise så meget som muligt hos dig, så hun får sit behov dækket og det er rigtig fint at du nu ammer uden brik, fordi hun så bedre vil kunne arbejde ved brystet og få mælken ud. Stadig er det dog hårdt arbejde at die hos dig og derfor bliver hun måske for træt og falder for hurtigt i søvn og får derfor ikke den fede mælk med ud ... som du selv er inde på.

Du kan forsøge lidt forskelligt:

Prøv at starte med at amme hende fra det ene bryst, hvor du holder hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn. Når hun slipper og tilsyneladende ikke vil have mere, så tag hende op, ...

Annonce

... lad hende bøvse, pludre lidt og læg hende så til samme bryst igen, men i tvillingestilling. Når hun lægges til samme bryst, men med en ny ammestilling, så hjælper du hende til at "tømme" brystet bedre og hun får på den måde lidt mere af den fede mælk med ud.

Prøv også at amme hende fra det ene bryst og derefter skifte hende, så hun holdes igang på puslebordet og atter vågner lidt op til dåd og giv hende så mælk fra modsatte bryst derefter, så hun spiser godt fra den ene side, og tilbydes toppen fra modsatte side. Næste gang hun så vågner, så starter du med at amme hende der, hvor hun tog toppen sidst og lader hende spise så længe du kan fra det bryst, før du så skifter hende og tilbyder modsatte bryst.

Du skal sikre at hendes mave fungerer og at hun ikke har forstoppelse. Hvis hun har problemer med forstoppelse, så kan det godt påvirke hendes indtag af mælk og også gøre at hun gylper og ikke rigtigt vil spise nok.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du skal også sikre dig at hendes bleer er tunge og at hun tisser godt hele dagen igennem. Hvis hun tisser godt, så får hun også mælk :)

Og så synes jeg du skal bede om at få en tid hos jeres læge og lige få lægen til at vurdere hende. Tal med lægen om de ting der bekymrer dig, hendes vægt, hendes børneeksem, mistanken om mælkeallergi osv. Det er jeres læge der skal vurdere, hvad der er årsag her og hvad der evt. skal gøres. Og det er helt relevant at du drøfter jeres situation med lægen.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder