Svar: Er det vokseværk?
29. februar 2012
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej med jer
Simon kan med den alder han har nu godt have både natteskræk og mareridt og det kan naturligvis være det som spiller ind. Det er fint at I kender forskel på dette og ved hvordan I skal reagere. Det I skal være opmærksomme på at børn nogle gange godt kan drømme at de har noget på benene, at der er noget galt med strømperne eller lignende og derfor - fordi drømmen er så livagtig - klager over ondt i benene, giver udtryk for at noget irriterer deres fødder og ben osv. Så måske er det I oplever også en del af den drøm, han har haft, som han naturligt har svært ved at slippe, fordi det er svært for ham at skelne drøm og virkelighed.
Og så kan han naturligvis også have vokseværk. Og ja - det kan godt være arveligt. I hvert fald har jeg hørt forældre fortælle at de husker, at de selv havde det som barn og at de oplever det samme hos deres børn nu.
Nogle børn vil især i 3-10 års alderen have perioder, hvor de har ondt i benene. De kan gøre ondt om natten, hvor de ofte vågner og græder og klager over smerter i benene. Det hjælper nogle gange med et lunt omslag og lidt massage og nogle gange er det ikke nok, så må barnet ind og putte mellem mor og far - ikke fordi det hjælper direkte på benene, men fordi når man har ondt, så er det rart at blive holdt om og føle sig tryg, vide at alt er okay. ...
...
Børn kan dog også klage over smerter i benene i løbet af dagen. Det oplever man nogle gange både hos børnehavebørn og også skolebørn. Og det kan minde om de smerter børn også kan få i benene om natten. Det gør ondt dybt inde i benet, i knæene og i skinnebenet.
Hvis man oplever det flere gange, så er det en god idé at få lægen til at undersøge barnet. Man er nødt til at være sikker på at der ikke findes en anden forklaring på at barnet har ondt i sine ben. Et barn der går skævt på sine fødder eller har indadpronation af fødderne, når det går kan f.eks. godt få ondt i knæ og hofte og barnet vil måske have brug for indlæg i skoene, der retter foden og benet op og dermed mindsker smerterne. Børn kan altså godt få ondt i benene, ligesom løbere kan, fordi de har brug for ekstra støttende sko.
Så hvis det fortsætter så få lægen til at se på jeres dreng og lægen kan også sige om I i givet fald skal have jeres dreng set af at ortopæd, reumatolog, bandagist eller lignende, - alt efter behov.
Men ja, det kan også "bare" være vokseværk. Og har barnet haft det en gang, så er det sandsynligt at det kommer igen. Det kan godt vare flere nætter i træk og så være væk i en periode og derefter komme tilbage igen. Og det kan stå på periodevist gennem flere år ..
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske