Svar: Er det vokseværk?

29. februar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med jer

Simon kan med den alder han har nu godt have både natteskræk og mareridt og det kan naturligvis være det som spiller ind. Det er fint at I kender forskel på dette og ved hvordan I skal reagere. Det I skal være opmærksomme på at børn nogle gange godt kan drømme at de har noget på benene, at der er noget galt med strømperne eller lignende og derfor - fordi drømmen er så livagtig - klager over ondt i benene, giver udtryk for at noget irriterer deres fødder og ben osv. Så måske er det I oplever også en del af den drøm, han har haft, som han naturligt har svært ved at slippe, fordi det er svært for ham at skelne drøm og virkelighed.

Og så kan han naturligvis også have vokseværk. Og ja - det kan godt være arveligt. I hvert fald har jeg hørt forældre fortælle at de husker, at de selv havde det som barn og at de oplever det samme hos deres børn nu.

Nogle børn vil især i 3-10 års alderen have perioder, hvor de har ondt i benene. De kan gøre ondt om natten, hvor de ofte vågner og græder og klager over smerter i benene. Det hjælper nogle gange med et lunt omslag og lidt massage og nogle gange er det ikke nok, så må barnet ind og putte mellem mor og far - ikke fordi det hjælper direkte på benene, men fordi når man har ondt, så er det rart at blive holdt om og føle sig tryg, vide at alt er okay. ...

Annonce

...

Børn kan dog også klage over smerter i benene i løbet af dagen. Det oplever man nogle gange både hos børnehavebørn og også skolebørn. Og det kan minde om de smerter børn også kan få i benene om natten. Det gør ondt dybt inde i benet, i knæene og i skinnebenet.

Hvis man oplever det flere gange, så er det en god idé at få lægen til at undersøge barnet. Man er nødt til at være sikker på at der ikke findes en anden forklaring på at barnet har ondt i sine ben. Et barn der går skævt på sine fødder eller har indadpronation af fødderne, når det går kan f.eks. godt få ondt i knæ og hofte og barnet vil måske have brug for indlæg i skoene, der retter foden og benet op og dermed mindsker smerterne. Børn kan altså godt få ondt i benene, ligesom løbere kan, fordi de har brug for ekstra støttende sko.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Så hvis det fortsætter så få lægen til at se på jeres dreng og lægen kan også sige om I i givet fald skal have jeres dreng set af at ortopæd, reumatolog, bandagist eller lignende, - alt efter behov.

Men ja, det kan også "bare" være vokseværk. Og har barnet haft det en gang, så er det sandsynligt at det kommer igen. Det kan godt vare flere nætter i træk og så være væk i en periode og derefter komme tilbage igen. Og det kan stå på periodevist gennem flere år ..

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to