Svar: Galt i halsen
19. januar 2012
Alder:
16 mdr.
Kære "pylrede" mor
I princippet har du ret - børn kan få det meste galt i halsen, hvis de er uheldige og man skal være opmærksom ...
Forbrugerstyrelsen "TÆNK" har lavet en legetøjstester. Det er en lille cylinder i plastik. De små ting der kan komme i testeren er for små og farlige for et lille barn under 3 år. Det gælder små bolde, perler, små kloder, en barbiesko en playmobil mand eller hvad det nu kan være ... Og det giver egentlig et meget godt billede af, hvor små ting, børn under 3 år ikke bør lege med.
Hvis legetøj er under 4,5 cm i diameter og barnet sluger det, så kan det sætte sig fast i halsen. Det kan aktivere en muskelrefleks og gøre det vanskeligt at fjerne.
Men også mad kan være farligt og ja - i princippet kan vi alle sammen få mad galt i halsen og de fleste af os har prøvet at fejlsynke. Det kommer børn også let til, fordi deres evne til at tygge og styre deres mundmotorik naturligt stadig ikke er så veludviklet.
Der er vise madvarer som man skal være særligt opmærksom på og det handler både om størrelse, form og konsistens.
Hele nødder og især Peanuts, fordi de har den kegleform de har, kan let sætte sig fast imellem luft og spiserør. En peanut kan sætte sig fast lige ved strubelåget og det kan være meget meget farligt. Hver år indlægges børn med dette og det kan og giver desværre ofte hjerneskade, fordi der simpelhen lukkes af for ilten.
Popcorn kan på samme måde sætte sig fast i halsen og selve majsen, den hårde skal i en popcorn opblødes ikke som den hvide del af popcornet gør. Riskiks har ikke den samme hårde kerner, men stadig kan et stykke af en riskiks naturligt godt sætte sig fast i halsen.
Hårde stykker af gulerod eller æble kan også være svært for barnet at tygge og få tygget nok igennem før de synker og det kan også give problemer. Giver man børn i din datter alder gulerod, så bør det være kogte stykker eller meget fint revet råkost. Hun vil godt kunne få lidt råkost netop bestående af gulerod og æble, men det skal være meget fint revet.
Havrefras og stykker af melon, mandariner osv. vil naturligt normalt opblødes i munden og i svælget, hvis barnet kommer til at sluge det og ikke får det tygget godt nok. Knækbrød og hårde skorper vil barnet normalt også kunne gumle blødt og opbløde med spyt før det synkes.
Vindruer bør skæres i kvarte og stenene fjernes.
Vingummier - bør hun jo slet ikke få :) Men de kan naturligvis også let kommes til at synkes hele, fordi de suttes på og let glider tilbage i svælget. De er dog ofte så bløde at de vil glide let ned ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske