Galt i halsen

19. januar 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Galt i halsen

Hej Helen

Kan du hjælpe med lidt information om hvad det er man kan få galt i halsen? Ja man kan vel få det meste galt i halsen hvis man er uheldig og man skal selvfølgelig ikke gardere sig mod alt, men hvad er det man som forældre især skal passe på?

I en nyhedsmail før jul advarede du bl.a. mod nødder og min mand og jeg kom til at diskutere om det mon er farligst med de hele nødder (det gik jeg ud fra fordi de for alvor kan blokere) eller de halve (som måske når længere i systemet før de sidder fast, men så er så meget desto mere farlige fordi der er længere vej til at få dem fri)?
Er det størrelsen eller konsistensen man skal være opmærksom på?

Når min datter får druer eller mandariner skærer jeg dem altid over fordi jeg tænker at de i højere grad risikerer at sidde fast hvis de skulle ryge ned i hel skal - mens de er blødere hvis først der er gået hul på skindet og dermed sætter de sig forhåbentlig ikke helt så fast.

Jeg har læst at gulerødder kunne være meget farlige så min datter får ikke lov at spise rå gulerod da jeg går ud fra at det er den hårde konsistens - kombineret med nogle store stykke hvis hun tager for stor en bid - der kan være farlig. Men jeg har givet hende nogle små stykker jeg har skåret af da jeg gik ud fra de små ting ikke var så farligt.

Men f.eks. agurk får hun tit i stave - det er især godt når vi er på tur. Men selvom den er blødere end en gulerod kan den vel også sidde fast?

Popcorn er også ...

Annonce

... nævnt som noget man skal holde sig fra indtil børn er nogle år Er det fordi de kan være ret store og måske sidder bedre fast med den lidt sjove struktur de har? Hvad så med riskiks som vel har lidt af samme struktur?

Min datter får tit havrefras som snack når vi er på tur da hun synes de er sjov - jeg synes de er forholdsvis sunde - og så er det ikke noget der sviner en hel masse. Men de er jo også store. Jeg går så selv ud fra at i og med at det er brød så vil de blive opblødt inden det går helt galt hvis de skulle komme til at sidde på tværs.

Til gengæld turde vi ikke give hende mormors små fine pebernødder der netop er på størrelse med nødder og som godt nok er af brød men ret hårde i det så der går måske lang tid før de er opløst.

Og så er der knækbrød som hun også er rigtigt glad for og som også bruges til tur mad. Her kan man argumentere for at der er nogle ret skarpe kanter som måske også er lidt farlige?

Jeg ved at min mor har nævnt små vingummier som noget der kan give problemer for små børn fordi de sætter sig på tværs.

Jeg ved godt at man som forældre skal passe på ikke at gå i hysteri-mode for at undgå alskens mulig ulykke men jeg føler jeg famler lidt i blinde for at undgå de værste "galt-i-halsen" farer fordi jeg ikke helt har forstået præcist hvad det er man skal være opmærksom på. Ikke bare de madvarer der oftest bliver nævnt men HVAD det er der gør lige dem særligt farlige.

På forhånd tak

Den pylrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke