Svar: Knude i babybryst ikke hævelse
30. juli 2004
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede forældre
Jeg har fået mange henvendelser fra forældre der oplever knuder i deres barns bryst, hvorfor jeg idag har konfereret med en børnelæge.
Knuder i brystet hos børn skyldes ofte hormonpåvirkning. Det er ikke hyppigt at piger i alderen 9 mdr. har en knude i brystet, men det ses.
Det er stort set altid harmløst, men det vil altid være en god idé at få lægen til at vurdere det og evt. få en henvisning til en akut modtageafdeling for børn. Her vil man tage nogle blodprøver for at vurdere hvordan hormonniveauet er, og derudfra tage stilling til hvad der videre skal ske.
Små børn får ofte hormonpåvirkning gennem modermælken, hvorfor det er normalt med hævede bryster og evt. mælkeflåd i spædbarnsalderen.
I en alder af 9 mdr. skyldes hævede bryster fortsat hormonpåvikrning, men hvis man ikke ammer, eller da amning jo som oftest er nedsat, da barnet jo er godt igang med overgangskost eller almindelig mad, så vil det være hensigtsmæssigt at få det undersøgt nærmere. Man vil ikke foretage en scanning (det har ikke noget med kræft at gøre!) men tage blodprøver. Egen læge kan også tage forskellige blodprøver for at vurdere hormonniveauet.
Med hensyn til bøger, så findes der jo et utal af bøger om børn på markedet. Drejer det sig om akut opstået sygdom og de almindelige børnesygdomme, så kan jeg foreslå dig at gå ind på www.sygeborn.dk, hvor du kan læse om de mest almindelige sygdomme hos børn, samt hvordan du skal forholde dig, også i forhold til hvornår barnet kan komme i institution mv.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske