Svar: Nok jern? Og øjenbetændelse
9. januar 2012
Alder:
11 mdr.
Kære bekymrede mor
Hvis jeres datter får mindst 400ml mme dagligt, så vil hun være dækket ind med jern. Alle modermælkserstatninger i Danmark er jernberiget - også de syrnede erstatninger :)
Jeres datter behøver således ikke få jerntilskud ved siden af og når hun bliver et år, så behøver hun i princippet ikke længere at få jern. Hendes behov for jern skal derimod dækkes via kosten.
Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk.
Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltidet f.eks. kød og vitamin C. Det er anbefales derfor at indtage sit jerntilskud sammen med f.eks. frugt og ikke sammen med et mælkeprodukt.
Da børn efter 1 års alderen ofte spiser mindre mængder og også ofte spiser mere selektivt så kan det være en god idé at supplere med en daglig multivitamintablet. Det er vigtigt at I knuser denne eller knækker den i kvarte så hun ikke får den galt i halsen. Hvis hun får en daglig multivitamintablet til børn fra 1-10 år, vil den normalt indeholde lidt jern og også den mængde D-vitamin hun skal have, så I også kan stoppe med D-dråberne :)
Med hensyn til øjenbetændelse, så er det rigtig godt at Nanna er sat i anden behandling. Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis og er en betændelse i øjets bindehinde. Bindehinden dækker "det hvide" af øjet og indsiden af øjenlåget.
Det smitter ved direkte berøring og indirekte via genstande som håndklæder og legetøj. Man kan dog også blive smittet gennem luften, hvis man hoster eller nyser.
Når et barn har øjenbetændelse, så vil øjet føles tørt og med en svien og brændende fornemmelse. Derudover vil barnet også kunne være lidt lyssky og øjet vil løbe i vand. Det hvide i øjet bliver rødt, og der samler sig pus i øjet.
Hvis øjenbetændelsen opstår i forbindelse med en forkølelse, så vil det ofte være en mildere øjenbetændelse i form af rødme, tåreflåd og lidt blakket pusdannelse i øjenkrogen "gule klatter", mest udtalt efter søvn. Dette skyldes tilstopning af tårekanalen på grund af hævede slimhinder. Hvis børn får denne form for øjenbetændelse, så vil antibiotika ofte ikke hjælpe og børn må gerne komme i institution.
Den sværere form for øjenbetændelse kan enten være forårsaget af visse vira eller af bakterier. I disse tilfælde driver øjet med pus, og der er rødme og hævelse, både i det hvide af øjnene og på det indvendige af øjenlågene - og øjet kan også være hævet og rødt under øjet - sandsynligvis det Nanna har som "røde poser" :) Barnet vil normalt ikke have det så godt, vil være lidt mere pylret og ked af det, netop fordi øjnene svier og brænder. Man siger at barnets almentilstand er påvirket. Denne form for øjenbetændelse er meget smitsom, og et barn med denne type øjenbetændelse bør ikke møde i institution eller anden pasningsordning, før lægen har ordineret behandling og før lægen har sagt god for at barnet vender tilbage til institution igen. Det kan være noget irriterende noget ...
Det er vigtigt at I er meget omhyggelige med oprensning af øjnene for ikke at sprede smitten fra det ene øje til det andet. I bør vaske hænder grundigt før og efter behandling af øjnene - både på jer selv og på Nanna. Det er en god idé at bruge lidt vat til at rense øjet med, vattet vædes med lunkent vand for at fjerne pusset. Man må ikke bruge det samme vat til begge øjne. Man vasker med vattet fra øjenkrogen og udefter. Tager hele tiden et nyt stykke, bløder op i lunkent vand, vasker, smider ud, tager et nyt stykke, lunkent vand, vasker øjet fra øjenkrog og ud, smider ud osv.
Det er vigtigt at I behandler øjnene så længe lægen har ordineret at behandlingen skal vare, da øjenbetændelsen ellers kan komme igen. Det er også vigtigt at behandle begge øjne, selvom hun måske kun har betændelse i det ene øje ...
Så nej, Nannas hævede røde øjne skyldes sandsynligvis ikke jernmangel, men den krasbørstige øjenbetændelse hun har fået ...
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske