Svar: Nok jern? Og øjenbetændelse

9. januar 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Hvis jeres datter får mindst 400ml mme dagligt, så vil hun være dækket ind med jern. Alle modermælkserstatninger i Danmark er jernberiget - også de syrnede erstatninger :)

Jeres datter behøver således ikke få jerntilskud ved siden af og når hun bliver et år, så behøver hun i princippet ikke længere at få jern. Hendes behov for jern skal derimod dækkes via kosten.

Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk.

Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltidet f.eks. kød og vitamin C. Det er anbefales derfor at indtage sit jerntilskud sammen med f.eks. frugt og ikke sammen med et mælkeprodukt.

Da børn efter 1 års alderen ofte spiser mindre mængder og også ofte spiser mere selektivt så kan det være en god idé at supplere med en daglig multivitamintablet. Det er vigtigt at I knuser denne eller knækker den i kvarte så hun ikke får den galt i halsen. Hvis hun får en daglig multivitamintablet til børn fra 1-10 år, vil den normalt indeholde lidt jern og også den mængde D-vitamin hun skal have, så I også kan stoppe med D-dråberne :)

Med hensyn til øjenbetændelse, så er det rigtig godt at Nanna er sat i anden behandling. Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis og er en betændelse i øjets bindehinde. Bindehinden dækker "det hvide" af øjet og indsiden af øjenlåget.

Det smitter ved direkte berøring og indirekte via genstande som håndklæder og legetøj. Man kan dog også blive smittet gennem luften, hvis man hoster eller nyser.

Når et barn har øjenbetændelse, så vil øjet føles tørt og med en svien og brændende fornemmelse. Derudover vil barnet også kunne være lidt lyssky og øjet vil løbe i vand. Det hvide i øjet bliver rødt, og der samler sig pus i øjet.

Hvis øjenbetændelsen opstår i forbindelse med en forkølelse, så vil det ofte være en mildere øjenbetændelse i form af rødme, ...

Annonce

... tåreflåd og lidt blakket pusdannelse i øjenkrogen "gule klatter", mest udtalt efter søvn. Dette skyldes tilstopning af tårekanalen på grund af hævede slimhinder. Hvis børn får denne form for øjenbetændelse, så vil antibiotika ofte ikke hjælpe og børn må gerne komme i institution.

Den sværere form for øjenbetændelse kan enten være forårsaget af visse vira eller af bakterier. I disse tilfælde driver øjet med pus, og der er rødme og hævelse, både i det hvide af øjnene og på det indvendige af øjenlågene - og øjet kan også være hævet og rødt under øjet - sandsynligvis det Nanna har som "røde poser" :) Barnet vil normalt ikke have det så godt, vil være lidt mere pylret og ked af det, netop fordi øjnene svier og brænder. Man siger at barnets almentilstand er påvirket. Denne form for øjenbetændelse er meget smitsom, og et barn med denne type øjenbetændelse bør ikke møde i institution eller anden pasningsordning, før lægen har ordineret behandling og før lægen har sagt god for at barnet vender tilbage til institution igen. Det kan være noget irriterende noget ...

Det er vigtigt at I er meget omhyggelige med oprensning af øjnene for ikke at sprede smitten fra det ene øje til det andet. I bør vaske hænder grundigt før og efter behandling af øjnene - både på jer selv og på Nanna. Det er en god idé at bruge lidt vat til at rense øjet med, vattet vædes med lunkent vand for at fjerne pusset. Man må ikke bruge det samme vat til begge øjne. Man vasker med vattet fra øjenkrogen og udefter. Tager hele tiden et nyt stykke, bløder op i lunkent vand, vasker, smider ud, tager et nyt stykke, lunkent vand, vasker øjet fra øjenkrog og ud, smider ud osv.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er vigtigt at I behandler øjnene så længe lægen har ordineret at behandlingen skal vare, da øjenbetændelsen ellers kan komme igen. Det er også vigtigt at behandle begge øjne, selvom hun måske kun har betændelse i det ene øje ...

Så nej, Nannas hævede røde øjne skyldes sandsynligvis ikke jernmangel, men den krasbørstige øjenbetændelse hun har fået ...

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder