Svar: Reaktion på MFR-vaccine
19. december 2011
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Jeg synes bestemt ikke at I skal udskyde hendes MFR vaccination. Man bør så vidt muligt følge vaccinationsprogrammet og du ved jo ikke, hvordan hun har det i februar - hvis det viser sig at hun er syg i vinterferien, så kan hun ikke blive vaccineret der og så skubbes tidspunktet igen og så går der pludselig lang tid, hvor hun ikke vaccineres. Hvis man forsinker vaccinationstidspunktet for meget, så vil hun være ubeskyttet i længere tid og dermed i større risiko for at blive smittet med en af de tre sygdomme. Især ved smitte med mæslinger, er der risiko for et alvorligt sygdomsforløb.
I har en tid til vaccination i morgen og tidspunktet virker rigtigt for vaccination, så jeg vil anbefale jer at holde fast i den plan :)
MFR vaccine gives normal i underhuden, der der også hedder subkutant. Det gør at der ofte vil opstå rødme, hævelse og ømhed på injektionsstedet. Der udover vil de bivirkninger der normalt opstår, være milde og ufarlige bivirkninger, som feber og udslæt. Feber optræder hos 5-12 %, hyppigst efter 9-10 dage og varer typisk 1-2 dage. Udslæt ses hos ca. 5 %, hyppigst efter 7-10 dage og kan vare 1-3 dage.
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god jul til jer alle tre (og ½ :))
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske