Svar: Forkølelse - 7 mdr.

14. december 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Iben

Det er lidt usædvanligt at jeres dreng har feber over flere dage og at hans symptomer i løbenæse, dog med klart snot. Ingen gul eller grøn snot og ingen hoste osv. ... Det lyder faktisk mere som allergireaktion, selvom årstiden jo ikke lige er til hverken støv, græs eller birk .. end som en rigtig forkølelse. Det er dog lidt mærkeligt med den temperatur - hvornår og hvordan måler du den?

Jeg synes det lyder som en god idé lige at tale med jeres læge. Så lægen lige lytter på ham og vurdere om der kan være en grund til at jeres dreng har den temperatur forhøjelse som han har. Hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt og det er ikke hysterisk :)

Og ja - når far har allergi så er jeres dreng i risikogruppe for at udvikle allergi og desværre er det ofte sådan, at man ikke nødvendigvis arver at have allergi for det samme, men man arver at have allergi ... så måske tåler jeres dreng ikke jeres lille hund, støv eller andet, som far tåler ... Ikke for at gøre jer kede af det, men det er desværre sådan det er ...

Når jeg hælder til at jeres dreng kan have allergisymptomer frem for forkølelse, så er det fordi at forkølelse ofte vil give vandigt klart snot i starten, men det vil hurtigt blive tykt, gult eller grønligt. En forkølelse varer normalt heller ikke mere end en uges tid, børn kan dog godt blive smittet igen og igen, men jeres dreng er ikke i vuggestue ... Han vil ofte nyse en del og vil også have feber.

Hvis han har allergisymptomer, så vil det være lidt anerledes. Så vil han have vandigt klart snot hele tiden, han vil nyse hyppigt, men næsen vil virke stoppet og dette ofte fordi slimhinderne hæver. Han vil ofte også have ...

Annonce

... symptomer fra øjnene, som vil være røde, hævede og klø, men der behøver ikke være symptomer fra øjnene ...

Har han nogle andre symptomer på allergi - f.eks. børneeksem?

Jeg synes som sagt at det er en rigtig god idé at I lige drøfter det med jeres læge.

Derudover er det meget fint det du allerede gør, - forsøger at undgå træk, sikrer dig at han er lunt og godt klædt på, det er fint at bruge uld, fordi det kan holde ham ekstra varm. Det kan være en blanding af uld/bomuld eller uld/silke. Det kan også være en ren uldtrøje du f.eks. giver ham på og også gerne et par lune strikkede "sko" på fødderne.

Lunt at drikke kan være rigtig godt, det er den lune mælk, som han stadig skal have, men du må også gerne give ham lidt lun kamillete eller lignende, en til to gange dagligt.

Lysten til at spise kan naturligt være påvirket og især når næsen lukker til, så kan det være svært at spise ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Giv ham mad der smager af noget og også gerne mad, der tager udgangspunkt i jeres mad. Mad han kan sidde med i hånden, gumle på, opbløde med spyt osv.

Giv ham fisk næsten hver dag, da fisk indeholder selen, der fungerer som antioxidanter og dermed styrke immunforsvaret inde fra.

Sørg for at rense hans luftveje, evt. med saltvand og en næsesuger, da han ikke selv kan pudse næse, så han kan trække vejret bedst muligt både inden han skal spise og inden han skal sove.

Elever hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Læg en pude eller et håndklæde ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op, når han sover.

Og ja - han bør ikke stå ude at sove, hvis han har feber.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39