Svar: Svamp på tungen
1. december 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Karina
Det anbefales at både mor og barn behandles, når barnet har svamp. Der er meget stor sandsynlighed for at du også har svamp i brystet, når du ammer og at I derfor smitter hinanden igen og igen - også selvom du ikke har belægninger på brystet og dermed ikke har synlig svamp, så kan du godt have svampen på og i brystet ...
Du kan behandle dine brystvorter med den samme brentangel, som din dreng behandles med i munden.
Du kan også forsøge med dansvand, som du allerede har prøvet. Ikke kun i munden på din dreng, men også på dine bryster. Vask dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst.
Brug en BH af bomuld og ikke kunststof, da kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
BH, sengetøj, sutteklud og lignende vaskes ved mindst 60 grader
Vær meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
Brug ammeindlæg, gerne engangs, som kan skiftes ud og kasseres mellem hver amning, så brystet hele tiden holdes rent og tørt. Nogle anbefaler ammeindlæg i uld, hvis du synes det virker godt, så gør du det. Det kan være godt til at holde brystet lidt ekstra varmt, hvilket er meget vigtigt med den årstid vi har.
Undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. Undgå at spise for meget hvidt brød, vælg generelt de grovere brødtyper. Spis gerne syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk. De indeholder acidophilus kulturer, der gode til at genoprette en naturlig bakterieflora. Dette gælder både dig og din dreng, tænk over hvad du selv spiser og hvad du serverer for ham.
Sut, flaskesutter osv. skal faktisk koges i op til 10 minutter for at man kan være sikker på at svampesporerne er slået ihjel ... bare til orientering.
Nogle børn responderer ikke ret godt på Brentan og i stedet kan man behandle med Mycostatin. Tal med lægen om det.
Trøskesaft produceres af Medic Team og kan købes på apoteket. Det kan også forsøges.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske