Svar: Efterårstræt?

27. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Line

Mon ikke din datter er træt, fordi hun lige nu udvikler sig rigtig meget og bruger sig selv både motorisk og mentalt. Hun udforsker verden og alt hvad der sker omkring hende, hun er godt igang med at finde ud af sig selv, hvem hun er og hvordan hun kan påvirke verden og verden påvirke hende - og hun bruger rigtig mange ressourcer hver dag på bare at være ...

Jeres dagplejer oplever hende ikke træt, så hun bruger sandsynligvis rigtig meget energi, når hun er der og derfor er hun træt og pylret, når hun kommer hjem.

Du skal naturligvis sikre dig, at hun spiser godt og får sund og næringsrig mad. Mad som giver hende energi - det vil sige mad som giver hende god mæthed over længere tid og ikke sukker, der kun giver energi kortvarigt :)

Hvis du oplever hende betydeligt mere træt end tidligere, hvis hun spiser sparsomt, virker bleg og du er bekymret, så vil det være rigtig fint at drøfte det med jeres læge. Du har naturligvis ret i at jeres datter godt kan have en lav blodprocent og det vil lægen kunne undersøge.

Den ...

Annonce

... hyppigste årsag til lav blodprocent hos børn er maglende jern. Det er her vigtigt at din datter får en jernholdig kost, men det kan også være en god idé at supplere hendes daglige kost med en multivitamin pille indeholdende ekstra jern. Netop for at sikre hende lidt ekstra på den måde.

Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltidet f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen. Det er således altid en god idé at indtag sit jerntilskud sammen med f.eks. frugt og ikke et mælkeprodukt.

Måske kan du allerede her se, om din datter kan have brug for lidt ekstra jern via kosten ... ? Men ellers så tal med jeres læge og få det tjekket for en sikkerheds skyld:)

Rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder