Svar: Efterårstræt?
27. oktober 2011
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Line
Mon ikke din datter er træt, fordi hun lige nu udvikler sig rigtig meget og bruger sig selv både motorisk og mentalt. Hun udforsker verden og alt hvad der sker omkring hende, hun er godt igang med at finde ud af sig selv, hvem hun er og hvordan hun kan påvirke verden og verden påvirke hende - og hun bruger rigtig mange ressourcer hver dag på bare at være ...
Jeres dagplejer oplever hende ikke træt, så hun bruger sandsynligvis rigtig meget energi, når hun er der og derfor er hun træt og pylret, når hun kommer hjem.
Du skal naturligvis sikre dig, at hun spiser godt og får sund og næringsrig mad. Mad som giver hende energi - det vil sige mad som giver hende god mæthed over længere tid og ikke sukker, der kun giver energi kortvarigt :)
Hvis du oplever hende betydeligt mere træt end tidligere, hvis hun spiser sparsomt, virker bleg og du er bekymret, så vil det være rigtig fint at drøfte det med jeres læge. Du har naturligvis ret i at jeres datter godt kan have en lav blodprocent og det vil lægen kunne undersøge.
Den hyppigste årsag til lav blodprocent hos børn er maglende jern. Det er her vigtigt at din datter får en jernholdig kost, men det kan også være en god idé at supplere hendes daglige kost med en multivitamin pille indeholdende ekstra jern. Netop for at sikre hende lidt ekstra på den måde.
Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk.
Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltidet f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen. Det er således altid en god idé at indtag sit jerntilskud sammen med f.eks. frugt og ikke et mælkeprodukt.
Måske kan du allerede her se, om din datter kan have brug for lidt ekstra jern via kosten ... ? Men ellers så tal med jeres læge og få det tjekket for en sikkerheds skyld:)
Rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske