Svar: Akromegali og kæmpevækst

26. juli 2004

Kategori:
Alder:
23 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Martin

Jeg kan sagtens sætte mig ind i dit problem og jeg kom til at tænke på en ung mand som jeg mødte engang på Odense Universitets Hospital. Han var indlagt fordi han skulle opereres for sygdommen 'Akromegali'.

Akromegali er en sjælden tilstand der opstår i voksenalderen som følge af, at hypofysens produktion af væksthormoner er for høj. Hormonet stimulerer kroppens vækst, men da der ikke kan ske nogen længdevækst i kroppens knogler efter puberteten (se Kæmpevækst), ytrer tilstanden sig ved at knoglerne i skelettet fortykkes og visse kropsdele forstørres.

De første symptomer er normalt at hænder og fødder bliver større. Dette mærkes ved at ringe bliver for små og at man må købe større sko. Ansigtet forandres så hagen, næsen og ørerne bliver større og læberne og tungen plejer også at vokse. Det sker også at stemmen bliver dybere. Andre symptomer er prikken i hænderne, træthed, forøget svedafsondring, stivhed i ledene og værk i hele kroppen.

En anden tilstand som akromegali er det der hedder Kæmpevækst eller Gigantisme. Det opstår i barne- eller ungdomsårene ved at ...

Annonce

... hypofysen producerer for meget væksthormon. Kæmpevækst ytrer sig i en kraftig højdevækst, fordi kroppens højdevækst ikke afsluttes før i puberteten. I visse tilfælde kan personen nå op på en kropslængde på 2,20 m.

Hvis man oplever en ualmindelig højdetilvækst hos en person i voksealderen, er det altid klogt at søge læge. Dette gælder også selv om forældrene er høje.

Behandlingen er ens for de to sygdomme og går ud på at man først får taget en blodprøve hos lægen for at se om mængden af væksthormon er forhøjet. Hvis dette er tilfældet vil man ofte scanne personen for at se om der evt. sidder en tumor (tag det nu roligt!) som medfører en overproduktion af væksthormon.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis der er tale om en tumor kan man vælge at gå ind og operere denne, andre gange vil man bestråle den og atter andre gange vil man give medicin, som skal hæmme produktionen af væksthormon.

Håber ikke at jeg har skræmt livet af dig, men jeg synes at det vil være helt relevant at du fik en tid hos lægen mhp at få taget en blodprøv og få udredt om noget kan gøres for dig.

Ønsker dig rigtig mange gange held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.