Svar: Allergi eller infektion?

26. september 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er helt naturligt at du er usikker på, om det du nu oplever med din dreng er helt normalt og okay. Han er jo helt lille og ny og det er nyt for dig at være mor og nyt for dig at observere et lille barn. Derfor er det rigtig godt du spørger og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig :)

Det er helt normalt at børn kan have orange og meget gule afføringer. Børn der ammes har ofte mere gule afføringer end børn der får flaske (deres afføringer er ofte mere grønlige). Afføringen kan ændre farve alt efter hvad du spiser og drikker, fordi din mælk påvirkes af dette. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn. Og en orange-gul afføring er helt normal :)

Med hensyn til forkølelse, så er det ikke sikkert at din dreng er forkølet og det lyder ikke umiddelbart som om at han har allergi eller har en infektion. Som du beskriver det, så lyder det mere som om at hans slimhinder i næsen er lidt hævede, det kan være lidt irritation af luftvejene, det kan også bare være at han har lidt smalle og tætte næsefløje. Det at han nogle gange "snorker", når han griner, tyder også på dette. Det lyder ikke farligt, men helt okay.

Du skal naturligvis sørge for at rense hans næse, så der er fri passage. Lidt saltvand i næsen eller lidt modermælk kan få hans små bussemænd til at klæbe sammen, så du kan trække dem ud med snippen af en stofble eller du kan forsøge med en næsesuger, som du kan købe på apoteket. Prøv at få ham til at nyse, ved at kilde ham med snippen af en stofble eller lignende under næsen - når han nyser så renses næsen og bussemændende kommer ud eller kommer så langt frem at du kan få dem fjernet. Hvis han har tendens til at "klotte meget til" ...

Annonce

... i næsen, så kan det være en god idé at rense hans næse en gang dagligt.

Det er helt normalt at hans vejrtrækning kan virke lidt hurtig, når I pludrer og han er aktiv. Det lyder som om at han gør det, fordi han bliver ivrig og er aktiv og ikke fordi han har vejrtræknings problemer. Du beskriver en dreng, som lyder til at være i god trivsel, han lyder ikke til at "hive efter vejret", snarere trække vejret hurtigt, fordi han er glad og spændt på de ting der sker ... du kan dog altid få lægen til at se ham og lytte på ham, - hellere en gang ekstra end en gang for lidt. Vis læge, hvad det er for vejrtrækning du er bekymret omkring, sørg for at tumle med ham osv. så lægen ser det du også observerer hjemme :)

Når han nyser spontant, så er det fordi han på den måde renser sine luftveje naturligt. Det gør han, fordi han ikke kan pudse næse og det er ikke fordi han er forkølet eller har allergi. Det kan være et stolstrejf der rammer hans ansigt eller lidt støv, som får ham til at nyse :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

At han er begyndt at gylpe, skal du naturligvis holde øje med. Det er vigtigt at han ikke gylper så meget, at han ikke optager næringen fra den mælk han indtager. Han skal stadig vokse og tage godt på. Det lyder dog som om at han regulerer sit behov fint - han er sandsynligvis så stor og stærk nu, at han kan die mere effektivt og får en del mælk og derfor kommer der nogle gange lige et skvulp ekstra, som han så gylper op. Han er også begynde at trille mere omkring, bruger sig mere og mere motorisk og jo mere han bevæger sig, jo større risiko er der også for at lidt af mælken kommer retur. Og så er det rigtig fint at han regulere og lige nu spiser af et bryst af gangen og spiser lidt mindre og i stedet mere hyppigt :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og at det giver dig lidt ro med på vejen.

Fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor