Allergi eller infektion?

26. september 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Allergi eller infektion?

Hej Helen

Jeg har en dreng på 3,5 måned. Jeg har været til læge med ham et par gange fordi jeg synes han har en del ting der ikke virker normalt, men da det er første barn kan jeg ikke være sikker på hvad der er normalt og hvad der ikke er.

Det skal indledningsvis nævnes at han generelt trives rigtig godt, er glad og tager vældig godt på (han vejer næsten 8 kg)

Lige fra fødslen har han haft bøvl med maven og vi har hele tiden regnet med at det var noget kolik. Men nu vil jeg prøve at remse de ting om som jeg synes er lidt underlige og måske er der en sammenhæng:

- Hans afføring er helt orange og det har den været fra start af. Det er umiddelbart ikke noget jeg spiser. Og ellers er der afføring hver dag og den er også grynet som den skal være. Jeg undrer mig bare temmelig meget over farven

- Han har været forkølet de sidste par måneder. Ikke meget, men næsen har været konstant sat til og han grynter når han bliver begejstret.

- Han trækker vejret rigtig hurtigt og det er her min største bekymring ligger. Det er ikke ...

Annonce

... tilfældet når han sover og han piver/hvæser heller ikke. Men ved den mindste aktivitet, når han spiser eller bare når jeg bærer ham, trækker han vejret rigtig hurtigt. Som om han bliver helt vildt forpustet. Jeg har prøve at tælle og den kommer tit op på 80 vejrtrækninger i minuttet. Jeg ved godt at babyer trækker vejret hurtigere end voksne, men er det normalt at de trækker vejret så hurtigt ved den mindste aktivitet?

-Han nyser 5-6 gange om dagen og nogle gange er han lidt rød i øjenbrynene (ikke i selve øjnene).

-Og så er han begyndt at gylpe rigtig meget (nogle gange i stråler) og han er begyndt at spise meget mindre, men virker tilfreds og glad ved det. Tidligere spiste han ved begge bryster (jeg ammer 100%) og nu er det kun ved ét bryst.

Som sagt har jeg været ved lægen med ham og de siger at så længe der ikke er en hvæsen i vejrtrækningen, så skal jeg ikke være nervøs, men det er jeg nu alligevel. Jeg tænker om han kan have noget allergi eller måske en infektion selvomom han ikke har feber?

Jeg glæder mig til at høre fra dig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.