Svar: Kaster morgenmad op efter kort køretur til dagplejen

26. september 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Jette

Det lyder som om at jeres datters refluksproblemer sammen med køreturen, giver jeres datter kvalme og dermed kaster hun op. Det er rigtig synd for hende og det er, som du skriver, ikke så godt, hvis hun begynder at forbinde det at skulle i dagpleje med ubehag, fordi hun kaster op, når hun kommer derhen.

Jeg synes den bedste løsning vil være at I afleverer jeres datter i dagplejen lidt tidligere og lader hende spise sin morgenmad der. Hjemme eller på vej derhen, kan hun få lidt frugt - det kan være lidt frisk frugtmos eller måske bedre - lidt frisk frugt i både, som hun kan sutte lidt på, gumle lidt på. Det giver hende fornemmelsen af at få lidt og sikrer lidt tålmodighed til I når frem. Og frisk frugt er ofte ikke ...

Annonce

... kvalmende, men kan være rart at få, når hun har det som hun har det. Vælg f.eks. både af appelsin, melon, fersken eller lignende - og ikke banen, som i sig selv kan virke lidt kvalmt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I kan også prøve om et Seaband armbånd vil hjælpe hende. Det er et "akupressurarmbånd", der netop anbefales til børn som får kvalme når de køres i bil, flyver eller sejler. Der er ingen bivirkninger, fordi det sidder omkring håndledet på barnet - der er ikke noget barnet skal spise eller smøres med eller andet. Normalt anbefales det til børn fra 2 år - men måske kan hun passe det (jeg kan ikke se hvor tykke håndled hun har .. :)) og måske vil det have en effekt - det er et forsøg værd.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin