Svar: Kaster morgenmad op efter kort køretur til dagplejen
26. september 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Jette
Det lyder som om at jeres datters refluksproblemer sammen med køreturen, giver jeres datter kvalme og dermed kaster hun op. Det er rigtig synd for hende og det er, som du skriver, ikke så godt, hvis hun begynder at forbinde det at skulle i dagpleje med ubehag, fordi hun kaster op, når hun kommer derhen.
Jeg synes den bedste løsning vil være at I afleverer jeres datter i dagplejen lidt tidligere og lader hende spise sin morgenmad der. Hjemme eller på vej derhen, kan hun få lidt frugt - det kan være lidt frisk frugtmos eller måske bedre - lidt frisk frugt i både, som hun kan sutte lidt på, gumle lidt på. Det giver hende fornemmelsen af at få lidt og sikrer lidt tålmodighed til I når frem. Og frisk frugt er ofte ikke kvalmende, men kan være rart at få, når hun har det som hun har det. Vælg f.eks. både af appelsin, melon, fersken eller lignende - og ikke banen, som i sig selv kan virke lidt kvalmt.
I kan også prøve om et Seaband armbånd vil hjælpe hende. Det er et "akupressurarmbånd", der netop anbefales til børn som får kvalme når de køres i bil, flyver eller sejler. Der er ingen bivirkninger, fordi det sidder omkring håndledet på barnet - der er ikke noget barnet skal spise eller smøres med eller andet. Normalt anbefales det til børn fra 2 år - men måske kan hun passe det (jeg kan ikke se hvor tykke håndled hun har .. :)) og måske vil det have en effekt - det er et forsøg værd.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske