Brev:
Kaster morgenmad op efter kort køretur til dagplejen
26. september 2011
Alder:
9 mdr.
Kaster morgenmad op efter kort køretur til dagplejen
Kære Helen,
Så har vi brug for lidt gode råd igen :-)
Min datter er godt 9½ måned og er startet i dagpleje for 3 uger siden. Vi har lavet en blid indkøring, og det er først nu, at hun skal til at afleveres tidligt om morgen, og derfor også først nu, at hun bliver kørt i bil hen til dagplejen.
Problemet er nu, at når hun bliver kørt i bilen derhen (tager 5 minutter), så kaster hun morgenmaden op, når hun har været der 10-15 minutter, og det kommer bare uden varsel, og hun er ikke synderligt påvirket af opkastningen. Dagplejeren har forsøgt at give hende noget mad efterfølgende, med det kaster hun typisk også op igen.
Når morgenen starter på denne måde, er hun noget pylret resten af dagen - sandsynligvis fordi hun faktisk er sulten, men ikke rigtig formår at få indhentet det ved de næste måltider.
I den første tid, hvor hun blev afleveret lidt senere og kørt derhen i barnevogn/klapvogn, har der ikke været noget med opkastning, og så er hun glad og tilfreds hele dagen.
Hun har let ved at blive køresyg, og derfor plejer vi ellers at vente med at køre til mindst en halv time efter hun har spist. Men det kan vi ikke rigtigt praktisere om morgenen. Og vi synes heller ikke rigtigt, at hun kan vente med at få morgenmad til hun er afleveret i dagplejen, for hun er meget sulten om morgenen.
Vi har prøvet at give hende kun en halv portion morgenmad hjemmefra, og give det lidt tidligere end normalt, men hun kaster stadig op efter den lille køretur.
Hun sidder stadig i den bagudvendte autostol, og vil vil egentligt gerne bruge den lidt endnu, da det jo er mere sikkert i tilfælde af et uheld. Men måske det kan afhjælpe køresygen for hende, hvis hun kommer over i den frontvendte stol??
Med til historien hører, at hun har haft refluks da hun var mindre, og hun har stadig meget let til opkast - et hosteanfald kan udløse opkast, og får hun mad galt i halsen kan hun også kaste op ved det.
Håber du kan komme med et godt råd til os, for vi ved simpelthen bare ikke, hvordan vi skal håndtere dette, og om en uge er både Far og Mor fuld tid på arbejde igen, så det er vigtigt, at vi kan få dagplejen til at fungere, men det er svært hvis dagen skal starte med opkast..... Jeg er bange for,a t hun måske vil forbinde dagplejen med opkast og ubehag, og det er jo ikke en optimal situation!
Med venlig hilsen
Jette