Svar: Starband

16. juni 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Pernille

Børns hoved tager facon efter, hvordan barnet bliver født, lejret og båret i løbet af de første måneder. Skævhed i kraniet opstår, hvis barnet placeres i længere tid i samme stilling, så barnet f.eks. altid ligger med hovedet drejet til samme side. Har barnet en stramning af halsmusklerne kan det også medføre lejringsbetinget skævhed af kraniet. Baghovedet vil på samme måde blive fladt, hvis barnet altid sover med nakken mod underlaget og man ikke sørger for skiftevis at dreje barnets hoved mod højre og venstre.

De er især de første 3 måneder at barnets hoved tager facon efter hvordan barnets lejres og derfor også de første 3 måneder, at man virkelig skal være opmærksom og kan gå ind og ændre på en evt. opstået skævhed. I takt med at barnet bliver ældre, vil kraniet vokse sammen og blive hårdere og det bliver derfor sværere og sværere at rette op på. Derfor vil barnet ikke "vokse fra det" - det er noget man aktivt skal gøre noget ved. Helst før det sker, men er fladheden opstået, skal man aktivt forebygge at det bliver værre og også forsøge at behandle det ved at være opmærksom på, hvordan man lejrer og bærer sit barn.

Det er dog sådan at assymetrien ofte ...

Annonce

... mindskes i takt med at barnet bliver ældre. Den bliver mindre synlig - også ofte i takt med at barnet får hår som jo skjuler hovedfaconen en del.

Hvis der er udtalt skævhed af kraniet, så kan I som forældre bede jeres læge om at få en henvisning til en speciallæge. Nogle gange vil man her ordinere en ortoplastisk hjelm og vælger man at behandle barnet med hjelm, så skal dette gøres før barnet fylder 6 måneder.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det lyder for mig som om at jeres dreng måske har medfødt torticollis - som er stramning eller forkortning af halsmuskulaturen og det lyder også for mig som om at I allerede har fået ham set af flere læger. En stramning eller forkortning af halsmuskulaturen vil normalt skulle behandles af fysioterapeut ... og jeg kan ikke se ud af dit brev, at I overhovedet har talt med en sådan. Men måske har ingen rigtig taget sig af jeres dreng og hans hovedfacon, fordi det I har været henvist med, har været opkastnings-problemer ...?

Under alle omstændigheder så er det jeres læge som skal henvise jer videre til en specialist der kan vurdere, om jeres dreng vil have brug for at blive behandlet med hjelm - f.eks. starband :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder