Svar: Starband
16. juni 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Børns hoved tager facon efter, hvordan barnet bliver født, lejret og båret i løbet af de første måneder. Skævhed i kraniet opstår, hvis barnet placeres i længere tid i samme stilling, så barnet f.eks. altid ligger med hovedet drejet til samme side. Har barnet en stramning af halsmusklerne kan det også medføre lejringsbetinget skævhed af kraniet. Baghovedet vil på samme måde blive fladt, hvis barnet altid sover med nakken mod underlaget og man ikke sørger for skiftevis at dreje barnets hoved mod højre og venstre.
De er især de første 3 måneder at barnets hoved tager facon efter hvordan barnets lejres og derfor også de første 3 måneder, at man virkelig skal være opmærksom og kan gå ind og ændre på en evt. opstået skævhed. I takt med at barnet bliver ældre, vil kraniet vokse sammen og blive hårdere og det bliver derfor sværere og sværere at rette op på. Derfor vil barnet ikke "vokse fra det" - det er noget man aktivt skal gøre noget ved. Helst før det sker, men er fladheden opstået, skal man aktivt forebygge at det bliver værre og også forsøge at behandle det ved at være opmærksom på, hvordan man lejrer og bærer sit barn.
Det er dog sådan at assymetrien ofte mindskes i takt med at barnet bliver ældre. Den bliver mindre synlig - også ofte i takt med at barnet får hår som jo skjuler hovedfaconen en del.
Hvis der er udtalt skævhed af kraniet, så kan I som forældre bede jeres læge om at få en henvisning til en speciallæge. Nogle gange vil man her ordinere en ortoplastisk hjelm og vælger man at behandle barnet med hjelm, så skal dette gøres før barnet fylder 6 måneder.
Det lyder for mig som om at jeres dreng måske har medfødt torticollis - som er stramning eller forkortning af halsmuskulaturen og det lyder også for mig som om at I allerede har fået ham set af flere læger. En stramning eller forkortning af halsmuskulaturen vil normalt skulle behandles af fysioterapeut ... og jeg kan ikke se ud af dit brev, at I overhovedet har talt med en sådan. Men måske har ingen rigtig taget sig af jeres dreng og hans hovedfacon, fordi det I har været henvist med, har været opkastnings-problemer ...?
Under alle omstændigheder så er det jeres læge som skal henvise jer videre til en specialist der kan vurdere, om jeres dreng vil have brug for at blive behandlet med hjelm - f.eks. starband :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske