Svar: Skoldkopper - 10 mdr.
17. april 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Skoldkopper smitter normalt 1 - 2 dage før der kommer udslæt og smittemåden er først og fremmest luftbåren og i mindre grad ved direkte og indirekte kontakt med blærerne. Derfor smitter det let - også selvom I holder børnene fra hinanden.
De fleste skoldkoppe-patienter har en infektion i luftvejene, de hoster, nyser og har tydeligt irriterede luftveje. Det er sjældent at der opstår lungebetændelse, men infektion i luftvejene vil ofte være tilstede.
Når man er smittet med skoldkopper, så vil man ofte starte med at få hovedpine, let feber og påvirket almentilstand. Herefter får man så udslæt/blærer, som starter i ansigtet, på brystkassen og derefter spreder sig over hele kroppen. Blærene brister, tørrer ind i løbet af et par dage - hele sygdommen varer 1-2 uger.
Inkubationstiden for skoldkopper er 2 uger - det vil sige at der kan gå to uger fra man er smittet, til sygdommen bryder ud - det er korrekt at man siger mellem 10-21 dage, men ofte omkring 14-15 dage. Du fortæller at storebror har haft skoldkopper ca. fra den 4-11 april og I princippet kan lillebror altså godt være smittet - men burde så også begynde at få symptomer nu.
Hvis han er snottet, virker til at have luftvejssymptomer, hvis han virker som om at han har hovedpine, får feber eller lignende, så ville jeg ikke tage ham med til påskefrokost. Men hvis han ingen symptomer har - så er det lige på grænsen til om man skal tage ham med - i princippet behøver han jo ikke være smittet, selvom skoldkopper smitter meget - modsat kan han også have virus i kroppen og smitte selvom han endnu ikke har symptomer ...
Under alle omstændigheder så er det meget at udsætte et spædbarn for en eventuel smitte - og hvis I vil være på den sikre side, så bør I lade være med at tage lillebror til påskefrokost. Så har I ihvertfald gjort, hvad I kunne :) Et spædbarn har et umodent immunforsvar og tåler ikke ret godt smitte, så man skal være meget påpasselig med at tage chancer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god påske - med eller uden frokost ...:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske