Svar: Skoldkopper - 10 mdr.

17. april 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor

Skoldkopper smitter normalt 1 - 2 dage før der kommer udslæt og smittemåden er først og fremmest luftbåren og i mindre grad ved direkte og indirekte kontakt med blærerne. Derfor smitter det let - også selvom I holder børnene fra hinanden.

De fleste skoldkoppe-patienter har en infektion i luftvejene, de hoster, nyser og har tydeligt irriterede luftveje. Det er sjældent at der opstår lungebetændelse, men infektion i luftvejene vil ofte være tilstede.

Når man er smittet med skoldkopper, så vil man ofte starte med at få hovedpine, let feber og påvirket almentilstand. Herefter får man så udslæt/blærer, som starter i ansigtet, på brystkassen og derefter spreder sig over hele kroppen. Blærene brister, tørrer ind i løbet af et par dage - hele sygdommen varer 1-2 uger.

Inkubationstiden for skoldkopper er 2 uger - det vil sige at der kan gå to uger fra man er smittet, til sygdommen bryder ud - det er korrekt at man siger mellem 10-21 dage, men ofte omkring 14-15 dage. Du fortæller at storebror har haft ...

Annonce

... skoldkopper ca. fra den 4-11 april og I princippet kan lillebror altså godt være smittet - men burde så også begynde at få symptomer nu.

Hvis han er snottet, virker til at have luftvejssymptomer, hvis han virker som om at han har hovedpine, får feber eller lignende, så ville jeg ikke tage ham med til påskefrokost. Men hvis han ingen symptomer har - så er det lige på grænsen til om man skal tage ham med - i princippet behøver han jo ikke være smittet, selvom skoldkopper smitter meget - modsat kan han også have virus i kroppen og smitte selvom han endnu ikke har symptomer ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Under alle omstændigheder så er det meget at udsætte et spædbarn for en eventuel smitte - og hvis I vil være på den sikre side, så bør I lade være med at tage lillebror til påskefrokost. Så har I ihvertfald gjort, hvad I kunne :) Et spædbarn har et umodent immunforsvar og tåler ikke ret godt smitte, så man skal være meget påpasselig med at tage chancer.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Rigtig god påske - med eller uden frokost ...:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer