Svar: Feber - 7 mdr.
7. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Jannie
En normal temperatur ligger på ca. 37 grader om morgenen (nogen har en normaltemperatur på 36.9 andre på 37.1) og temperaturen vil naturligt stige lidt i løbet af dagen og være højere om aftenen - både når man er rask og når man er syg.
Når børn har mellem 37.2-37.8 så kalder man det subfebril. Når temperaturen er mellem 37.9-38.4 så kalder man det febril (altså så har man feber) og når temperaturen er mellem 38.5-40.0 så er man højfebril. Har barnet mere end 40 i feber er temperaturen meget høj og det kan være farligt...
Feber er et tegn på sygdom, men det siger ikke noget om, hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at et barn godt kan have høj feber uden at man skal bekymre sig og det kan også have lav feber og man skal reagere med det samme.
Det der er vigtigt er barnets almentilstand. Det betyder at man skal se på, hvordan barnet i øvrigt har det. Hvis barnet leger, bruger sig selv aktivt, virker glad, spiser okay og generelt reagerer som det plejer, så er det et godt tegn, også selvom temperaturen måske nogle gange er over 39.
Omvendt skal du være bekymret, hvis dit barn ikke leger, ikke vil drikke eller f.eks. bare ligger slapt hen. Hvis dit barn virker passivt, ikke reagerer på skiftning, virkelig skal hjælpes til at spise osv. Det er ikke i orden heller ikke selvom temperaturen kun er lidt forhøjet og hun måske kun har 38.1.
Det er vigtigt at man måler temperaturen korrekt. Den bedste temperatur måles i endetarmen og det er vigtigt at man måler temperaturen, når barnet har ligget ca. 20 minutter i et køligt rum. Hvis man om morgenen lige løfter dynen og tager temperaturen, så vil morgentemperaturen godt kunne være højere end den egentlig er og det kan være upræcist.
Temperaturen vil godt kunne stige, når børn leger og er i aktivitet og det er okay. Det er også normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen, således at den er lavere om morgenen end om aftenen. Når børn er syge med feber, så vil det være sådan at når temperaturen stiger, så får barnet kulderystelser og barnet vil have behov for at få lidt over sig, men samtidig ikke så meget at hun ikke kan komme af med varmen. Et lagen over sig i stedet for et tæppe kan være en god idé.
Når så temperaturen topper, så får barnet det for varmt og her må man så fjerne lagnet og lade lidt luftkomme til. Det kan være en god idé at åbne et vindue så der kommer lidt kølig frisk luft i rummet. Barnet må dog ikke ligge i træk.
Det er helt normalt at temperaturen kan stige i forbindelse med forkølelse og nogle forældre oplever også lidt temperaturstigning i forbindelse med tandfrembrud. Som udgangspunkt er det dog sygdom der giver feber.
Er man i tvivl skal man altid kontakte lægen - hellere en gang for meget end en gang for lidt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske