Svar: Feber - 7 mdr.

7. april 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Jannie

En normal temperatur ligger på ca. 37 grader om morgenen (nogen har en normaltemperatur på 36.9 andre på 37.1) og temperaturen vil naturligt stige lidt i løbet af dagen og være højere om aftenen - både når man er rask og når man er syg.

Når børn har mellem 37.2-37.8 så kalder man det subfebril. Når temperaturen er mellem 37.9-38.4 så kalder man det febril (altså så har man feber) og når temperaturen er mellem 38.5-40.0 så er man højfebril. Har barnet mere end 40 i feber er temperaturen meget høj og det kan være farligt...

Feber er et tegn på sygdom, men det siger ikke noget om, hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at et barn godt kan have høj feber uden at man skal bekymre sig og det kan også have lav feber og man skal reagere med det samme.

Det der er vigtigt er barnets almentilstand. Det betyder at man skal se på, hvordan barnet i øvrigt har det. Hvis barnet leger, bruger sig selv aktivt, virker glad, spiser okay og generelt reagerer som det plejer, så er det et godt tegn, også selvom temperaturen måske nogle gange er over 39.

Omvendt skal du være bekymret, hvis dit barn ikke leger, ikke vil drikke eller f.eks. bare ligger slapt hen. Hvis dit barn virker passivt, ikke reagerer på skiftning, virkelig skal hjælpes til at spise osv. Det er ikke i orden heller ikke selvom temperaturen kun er lidt forhøjet og hun måske kun har 38.1.

Det er vigtigt at man måler ...

Annonce

... temperaturen korrekt. Den bedste temperatur måles i endetarmen og det er vigtigt at man måler temperaturen, når barnet har ligget ca. 20 minutter i et køligt rum. Hvis man om morgenen lige løfter dynen og tager temperaturen, så vil morgentemperaturen godt kunne være højere end den egentlig er og det kan være upræcist.

Temperaturen vil godt kunne stige, når børn leger og er i aktivitet og det er okay. Det er også normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen, således at den er lavere om morgenen end om aftenen. Når børn er syge med feber, så vil det være sådan at når temperaturen stiger, så får barnet kulderystelser og barnet vil have behov for at få lidt over sig, men samtidig ikke så meget at hun ikke kan komme af med varmen. Et lagen over sig i stedet for et tæppe kan være en god idé.

Når så temperaturen topper, så får barnet det for varmt og her må man så fjerne lagnet og lade lidt luftkomme til. Det kan være en god idé at åbne et vindue så der kommer lidt kølig frisk luft i rummet. Barnet må dog ikke ligge i træk.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er helt normalt at temperaturen kan stige i forbindelse med forkølelse og nogle forældre oplever også lidt temperaturstigning i forbindelse med tandfrembrud. Som udgangspunkt er det dog sygdom der giver feber.

Er man i tvivl skal man altid kontakte lægen - hellere en gang for meget end en gang for lidt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far