Svar: Dagplejeskift - pest eller kolera
22. marts 2011
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Lad mig lige slå fast, at jeg for det første synes det er dybt urimeligt, at man som forældre kan være nødt til at flytte sit barn, fordi der ryges hvor barnet passes. Det er altså ikke fair overfor barnet (eller for forældrene), at det skal udsættes for passiv rygning!
Det står i loven, at det ikke er tilladt at ryge i dagplejehjemmet, når der passes børn. Samtidig er det et krav, at de rum, der primært er indrettet som børnenes lege- og opholdsrum, skal være røgfri hele døgnet.
Der er i dette naturligvis nogle gråzoner, for der må jo f.eks. godt ryges i stue og køkken, når børnene ikke er i hjemmet - selvom det er rum, som dagplejebørnene ofte også opholder sig i ...
Jeres dreng har astmatisk bronkitis og det er nærliggende at tro, at det hænger sammen med at han udsættes for passiv rygning. Han var jo ikke syg, da han var hos en ikkerygende dagplejer ... det er ikke godt for hans helbred at være hvor han er.
Du har ret i at det kan være som at vælge mellem pest og kolera - men et eller andet sted, så må helbreddet komme i første række her. Det er rigtigt at de mange skift naturligt vil være stressende for ham og det vil gøre at han i løbet af de næste måneder til ½ år, vil kunne være mere pylret, mangle overskud osv. Men han få jo en plads i institutionen til august og her vil han så kunne få ro på og være til han skal i skole. Rygningen og lungeproblemerne, dem kan han jo skulle lide under i flere år.
Hvis I har en mulighed for at flytte ham og det lyder som om at I har det og tilmed til et sted, som I umiddelbart er trygge og glade ved - så synes jeg I skal flytte ham. Det eneste som taler for ikke at flytte ham er, at vi jo går sommeren i møde, så jeres dreng vil forhåbentlig være meget mere ude, vil kunne lege, spise, sove osv. ude så meget som muligt og dermed undgå røgen ... og helt vil han jo ikke kun skånes.
Sommeren giver måske også mulighed for at have ham mere hjemme, I vil måske kunne holde ferie på skift, så han er hjemme 4-6 uger og derefter så vil kunne starte børnehave. Så hvis I er sikre på at han kan komme i børnehave til august, så kan I naturligvis forsøge at minimere antallet af timer han er hos sin nuværende dagplejer indtil da ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske