Svar: Dagplejeskift - pest eller kolera

22. marts 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Lad mig lige slå fast, at jeg for det første synes det er dybt urimeligt, at man som forældre kan være nødt til at flytte sit barn, fordi der ryges hvor barnet passes. Det er altså ikke fair overfor barnet (eller for forældrene), at det skal udsættes for passiv rygning!

Det står i loven, at det ikke er tilladt at ryge i dagplejehjemmet, når der passes børn. Samtidig er det et krav, at de rum, der primært er indrettet som børnenes lege- og opholdsrum, skal være røgfri hele døgnet.

Der er i dette naturligvis nogle gråzoner, for der må jo f.eks. godt ryges i stue og køkken, når børnene ikke er i hjemmet - selvom det er rum, som dagplejebørnene ofte også opholder sig i ...

Jeres dreng har astmatisk bronkitis og det er nærliggende at tro, at det hænger sammen med at han udsættes for passiv rygning. Han var jo ikke syg, da han var hos en ikkerygende dagplejer ... det er ikke godt for hans helbred at være hvor han er.

Du har ret i at det kan være som at vælge mellem pest og kolera - men et eller andet sted, så må helbreddet komme i første række her. Det er rigtigt at de mange skift naturligt vil ...

Annonce

... være stressende for ham og det vil gøre at han i løbet af de næste måneder til ½ år, vil kunne være mere pylret, mangle overskud osv. Men han få jo en plads i institutionen til august og her vil han så kunne få ro på og være til han skal i skole. Rygningen og lungeproblemerne, dem kan han jo skulle lide under i flere år.

Hvis I har en mulighed for at flytte ham og det lyder som om at I har det og tilmed til et sted, som I umiddelbart er trygge og glade ved - så synes jeg I skal flytte ham. Det eneste som taler for ikke at flytte ham er, at vi jo går sommeren i møde, så jeres dreng vil forhåbentlig være meget mere ude, vil kunne lege, spise, sove osv. ude så meget som muligt og dermed undgå røgen ... og helt vil han jo ikke kun skånes.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sommeren giver måske også mulighed for at have ham mere hjemme, I vil måske kunne holde ferie på skift, så han er hjemme 4-6 uger og derefter så vil kunne starte børnehave. Så hvis I er sikre på at han kan komme i børnehave til august, så kan I naturligvis forsøge at minimere antallet af timer han er hos sin nuværende dagplejer indtil da ...

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire