Svar: Øjenkontakt - 1 mdr.

22. februar 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Du skal have øjenkontakt med din søn, med den alder han har nu og det er rigtig vigtigt at du stoler på din fornemmelse. Du har erfaring fra storebror, du ved hvordan børn skal kigge på en og hvis du kun kan have øjenkontakt med din dreng i meget få sekunder af gangen, så synes jeg det er værd at drøfte dette med lægen.

Der kan naturligvis være tale om at han lige nu har en alder, hvor han naturligt begynder at interessere sig mere for verden omkring sig. Han begynder blandt andet at kunne se farver og han kan genkende former og steder, hvor han plejer at ligge. Han vil f.eks. godt kunne genkende puslepladsen, uroen der hænger der osv. fordi det er et sted, han har opholdt sig tit og han begynder nu at kunne se længere og fornemme mere af rummet, puden, hylden osv.

Det kan godt gøre at han lige nu interesserer sig mere for at kigge omkring end ...

Annonce

... for at kigge på dig, ligesom hans blik ofte også vil styre hen mod farverne i billedet, der hænger bag dig på væggen eller han fanges af kanten mellem dit hår og din pande, fordi der er en kontrast som er interessant.

Men du skal stadig kunne fange hans opmærksomhed med din mimik og dine lyde og du skal også kunne holde ham fanget i kontakten i flere minutter.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Kan du ikke det, så synes jeg du skal tale med lægen omkring det og også overveje at få tid hos en øjenlæge, der kan tjekke hans syn. Nogle øjenlæger kan synskontrollere babyer, nogle gange skal kontrollen dog foregå på sygehuset og det vil i givet fald kræve en henvisning fra lægen - så tal med lægen om dette og hvad han/hun vil foreslå.

Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge dette lidt videre - og lyt altid til din fornemmelse som mor og altid hellere tjekke en gang for meget end for lidt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder