Svar: Øjenkontakt - 1 mdr.
22. februar 2011
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Du skal have øjenkontakt med din søn, med den alder han har nu og det er rigtig vigtigt at du stoler på din fornemmelse. Du har erfaring fra storebror, du ved hvordan børn skal kigge på en og hvis du kun kan have øjenkontakt med din dreng i meget få sekunder af gangen, så synes jeg det er værd at drøfte dette med lægen.
Der kan naturligvis være tale om at han lige nu har en alder, hvor han naturligt begynder at interessere sig mere for verden omkring sig. Han begynder blandt andet at kunne se farver og han kan genkende former og steder, hvor han plejer at ligge. Han vil f.eks. godt kunne genkende puslepladsen, uroen der hænger der osv. fordi det er et sted, han har opholdt sig tit og han begynder nu at kunne se længere og fornemme mere af rummet, puden, hylden osv.
Det kan godt gøre at han lige nu interesserer sig mere for at kigge omkring end for at kigge på dig, ligesom hans blik ofte også vil styre hen mod farverne i billedet, der hænger bag dig på væggen eller han fanges af kanten mellem dit hår og din pande, fordi der er en kontrast som er interessant.
Men du skal stadig kunne fange hans opmærksomhed med din mimik og dine lyde og du skal også kunne holde ham fanget i kontakten i flere minutter.
Kan du ikke det, så synes jeg du skal tale med lægen omkring det og også overveje at få tid hos en øjenlæge, der kan tjekke hans syn. Nogle øjenlæger kan synskontrollere babyer, nogle gange skal kontrollen dog foregå på sygehuset og det vil i givet fald kræve en henvisning fra lægen - så tal med lægen om dette og hvad han/hun vil foreslå.
Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge dette lidt videre - og lyt altid til din fornemmelse som mor og altid hellere tjekke en gang for meget end for lidt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske