Svar: Spisning - taber sig

18. januar 2011

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære CE

Tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå du er bekymret, for der er ikke noget som kan bekymre os forældre mere end når vores børn ikke spiser og især ikke, når de spiser så lidt at de ikke tager på eller taber sig. Vi ved jo hvor vigtigt det er at børn får den næring de har behov for, for at udvikle sig og trives og det er ikke rart for dig at se på din datter, se de mørke rande under øjnene, se hende skubbe maden væk - naturligvis er du bekymret...

Du fortæller at din datter ikke er blevet undersøgt fysisk og det skal du naturligvis tale med børnelæge om. Derudover fortæller du at I er tilknyttet børneafdelingen på Glostrup og du skal vide at man på Glostrup har et børnepsykiatrisk afsnit, som tager sig af spæd og småbørn. Den afdeling kaldes "Mini Q" og jeg synes I skal tale med lægen om at blive henvist dertil, hvis det ikke er der I allerede er? Her er de vant til at arbejde med små børn, der som jeres datter har en spiseforstyrrelse - for det er jo faktisk det hun har - og de kan hjælpe jer med at finde ud af hvorfor og også hjælpe jer med hvordan I kommer videre og støtter hende bedst.

Du har observeret at jeres datter spiste godt, da I havde ferie og var væk fra de faste rammer med fast stå op tid, mødetid i institution og da hverdagen i det hele taget var mere rolig. Det er en god observation og det er også derfor børnelægen har sagt, at I må forsøge at finde lidt af dette frem igen. Netop ved at flytte din ...

Annonce

... datter til dagpleje og lade hende tælle for to, så der er mere ro omkring hende og netop ved at foreslå dig, at du går ned i tid, så din datter har mulighed for at være mere hjemme sammen med dig.

Der er tilknyttet en socialrådgiver til Mini Q, som kan rådgive dig i forbindelse med økonomisk hjælp, hvis du skal gå mere hjemme sammen med din datter. Børnelæge kan evt. også henvise dig til socialrådgiver via den almindelige børneafdeling, prøv at spørge ind til det. Du kan naturligvis også tale med en socialrådgiver fra kommunen, men det er ofte en fordel at tale med en som er tilknyttet børneafdelingen, fordi hun kender den problemstilling I står i og har hjulpet andre familier i samme situation.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kunne også være en god idé at få vurderet hvorvidt din datter er alderssvarende udvikling, - f.eks. om hun mundmotorisk er som et barn på 21 måneder. Hvis hun reelt kun er som et barn på 12 måneder, så har det jo noget at sige i forhold til, hvad mad du giver hende, konsistens osv.

Jeg er ikke helt klar over hvem det er der skal besøge dig fra kommunen, men det lyder som om at der er sat forskellige ting i værk og som om at du og din datter får hjælp. Det er rigtig rigtig hårdt og du skal virkelig passe på dig selv, tal med din læge om det hele, hvis det bliver for meget for dig - og du er naturligvis også velkommen til fortsat at skrive til mig:)

Stort knus herfra og håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina