Svar: Spisning - taber sig
18. januar 2011
Alder:
21 mdr.
Kære CE
Tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå du er bekymret, for der er ikke noget som kan bekymre os forældre mere end når vores børn ikke spiser og især ikke, når de spiser så lidt at de ikke tager på eller taber sig. Vi ved jo hvor vigtigt det er at børn får den næring de har behov for, for at udvikle sig og trives og det er ikke rart for dig at se på din datter, se de mørke rande under øjnene, se hende skubbe maden væk - naturligvis er du bekymret...
Du fortæller at din datter ikke er blevet undersøgt fysisk og det skal du naturligvis tale med børnelæge om. Derudover fortæller du at I er tilknyttet børneafdelingen på Glostrup og du skal vide at man på Glostrup har et børnepsykiatrisk afsnit, som tager sig af spæd og småbørn. Den afdeling kaldes "Mini Q" og jeg synes I skal tale med lægen om at blive henvist dertil, hvis det ikke er der I allerede er? Her er de vant til at arbejde med små børn, der som jeres datter har en spiseforstyrrelse - for det er jo faktisk det hun har - og de kan hjælpe jer med at finde ud af hvorfor og også hjælpe jer med hvordan I kommer videre og støtter hende bedst.
Du har observeret at jeres datter spiste godt, da I havde ferie og var væk fra de faste rammer med fast stå op tid, mødetid i institution og da hverdagen i det hele taget var mere rolig. Det er en god observation og det er også derfor børnelægen har sagt, at I må forsøge at finde lidt af dette frem igen. Netop ved at flytte din datter til dagpleje og lade hende tælle for to, så der er mere ro omkring hende og netop ved at foreslå dig, at du går ned i tid, så din datter har mulighed for at være mere hjemme sammen med dig.
Der er tilknyttet en socialrådgiver til Mini Q, som kan rådgive dig i forbindelse med økonomisk hjælp, hvis du skal gå mere hjemme sammen med din datter. Børnelæge kan evt. også henvise dig til socialrådgiver via den almindelige børneafdeling, prøv at spørge ind til det. Du kan naturligvis også tale med en socialrådgiver fra kommunen, men det er ofte en fordel at tale med en som er tilknyttet børneafdelingen, fordi hun kender den problemstilling I står i og har hjulpet andre familier i samme situation.
Det kunne også være en god idé at få vurderet hvorvidt din datter er alderssvarende udvikling, - f.eks. om hun mundmotorisk er som et barn på 21 måneder. Hvis hun reelt kun er som et barn på 12 måneder, så har det jo noget at sige i forhold til, hvad mad du giver hende, konsistens osv.
Jeg er ikke helt klar over hvem det er der skal besøge dig fra kommunen, men det lyder som om at der er sat forskellige ting i værk og som om at du og din datter får hjælp. Det er rigtig rigtig hårdt og du skal virkelig passe på dig selv, tal med din læge om det hele, hvis det bliver for meget for dig - og du er naturligvis også velkommen til fortsat at skrive til mig:)
Stort knus herfra og håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske