Svar: Astmatisk bronkitis

18. januar 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Pia

Astmatisk bronkitis ses især hos børn under 3-4 år og det er karakteriseret ved at barnet hoster, vejrtrækningen er hvæsende og pibende (lyder lidt som en kaffemaskine der afkalker), barnet har ofte åndenød, får også ofte lidt slimdannelse og lidt feber ... Det opstår ofte i forbindelse med at barnet er forkølet og derfor ofte i vinterhalvåret.

Små børn der i forbindelse med forkølelse får symptomer på astma, siger man har astmatisk bronkitis. Det er altså en tilstand som skyldes en infektion af en eller anden slags og når barnet er rask, så forsvinder symptomerne.

Hvis barnet har astmasymptomer uden at have en luftvejsinfektion, det kan være når barnet leger eller løber, at man fornemmer at barnet har svært ved at få vejret, får åndenød, hoster osv. så vil man bruge diagnosen astma og ikke astmatisk bronkitis. Men det er sjældent at man giver børn under 5 år diagnosen astma.

Nogle børn vil få astmatisk bronkitis hver gang det bliver vinter og forkølelsesperioden sætter ind, andre børn får det kun de første 1-2 år.

Omkring 25 procent af alle børn med astmatisk bronkitis vil senere udvikle astma og det er vigtigt her at være opmærksom på at astma kan have mange sværhedsgrader og kræve forskellige behandling. Noget af det, som især er vigtigt, er at forebygge, fordi astma ofte forværres af støv, tobaksrøg osv. Så det er vigtigt at se på sit indeklima, sørge for frisk luft osv.

Symptomerne kan forværres ved:

- varme
- kulde
- fugt
- os fra brændeovn, madlavning og levende lys
- støv eller partikler i luften
- stærke dufte eller lugte

Det kan derfor være udmærket at I gør jer nogle overvejelser om hvordan I lufter ud, gør rent, skifter sengetøj, bruger I brændeovn, har I mange levende lys stående tændt osv.

Mange forældre er urolige ved at give deres børn ...

Annonce

... medicin og som udgangspunkt skal man heller ikke bare fylde en masse medicin i børn. Man skal i hvert fald sikre sig, hvad de får og hvorfor og medicin til børn skal altid gives i samarbejde med lægen. Man giver normalt to typer medicin - forebyggende medicin og akutvirkende medicin.

Har børn astma, så anbefales at det at man behandler dem medicinsk, fordi medicinen hjælper dem med at undgå anfald og generelt giver dem en bedre hverdag, hvor de kan lege og udvikle sig, som de naturligt skal :) Hvis man ikke behandler barnet, så vil man også risikere at der kommer kroniske skader på barnets lunger - men man skal naturligvis sikre sig at barnets behandling følges og at medicinen reguleres efter hvad barnet har behov for, så barnet hverken får for meget eller får for lidt.

Hvorvidt jeres dreng har behov for medicin eller ej, kan jeg desværre ikke vurdere - her er I nødt til at følge jeres læge og gøre som lægen anbefaler.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det lyder som om at jeres dreng hoster i forbindelse med forkølelse, men det er ikke nødvendigvis det samme som at han har astmatisk bronkitis. Det at hoste er en helt naturlig refleks og det skal han faktisk gøre, fordi han derved renser sine luftveje naturligt. Fortæller at han ikke lyder pibende eller hvæsende i sin vejrtrækning og at han i øvrigt, når han ikke er snottet, virker til at stortrives og have det godt ...

Jeg kan derfor godt forstå du er i tvivl om hvorvidt han har astmatisk bronkitis eller ej - og det er jeres læge sandsynligvis også, det er måske derfor lægen har sagt at I skal prøve det i en uge, for at se om det gør nogen forskel. Det er altid svært, når der er tale om små børn, som jo ikke kan forklare hvordan de har det, så er man nogle gange nødt til at prøve sig lidt frem ...

Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.