Svar: Børnehavesygdomme og spædbørn
12. januar 2011
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære R
Det kan næsten ikke undgås at den ældste tager noget med sig hjem og derfor er de små mere udsatte for smitte. Ofte går det fint og uden problemer, men hvis din datter er meget forkølet, så skal du naturligvis være opmærksom.
Netop ved forkølelse, som hos den ældste kan virke harmløs, vil man godt kunne opleve problemer hos den yngste. Særligt det der hedder RS-virus skal man være meget opmærksom på. RS står for respiratorisk syncytialvirus og det rammer ofte børn under 2 år hårdt og ofte rammes børn under 6 måneder (netop fordi de bliver smittet af den "store").
RS-virus viser sig typisk i vintermånederne og tidligt forår og det er meget smitsomt, derfor lukkes børneafdelinger nogle gange, for besøg af større søskende, fordi man er nødt til at holde denne virus uden for afdelingen..
Små børn kan blive meget medtaget og ofte vil indlæggelse være nødvendigt. Det er sjældent livstruende, men barnet har brug for behandling.
RS virus smitter via luften, når man nyser eller hoster eller det kan smitte via hænderne, hvor man f.eks. først tørrer næsen og derefter rører ved barnet. Hos "det store barn" vil symptomerne ofte være en almindelig forkølelse, men hos det lille barn, vil det ofte medføre feber - ofte omkring 38,3-39,4 grader. Barnet vil begynde at hoste, vejrtrækningen vil blive påvirket og barnet vil ofte trække vejret overfladisk og hurtigt.
I løbet af timer, vil barnets vejrtrækning blive mere og mere påvirket og ca 2 dage efter at barnets hoste er startet, vil barnet ofte have meget påvirkede luftveje, det vil være tydeligt at barnet har svært ved at trække vejret og det gør ondt - vejrtrækningen vil være besværet og hvæsende. Man kan høre at det "rasler" i brystkassen, man vil kunne se at barnet er bleg, blålig og så er det alvorligt!
Børn under 6 måneder, har svært ved at spise, det er svært at die, fordi deres slimhinderne i næse og svælg hæver, de har meget sekret, som virker tykt og sejt.
Man kan ikke behandle medicinsk, da der er tale om virus, men det kan udvikle sig til lungebetændelse eller astmatisk bronkitis, som man naturligt vil kunne behandle med medicin. Derudover vil man ofte behandle med ilt og sug.
Der findes naturligvis også andre sygdomme, som børn kan blive smittet med, men du må tage det som det kommer og se hvad der sker.
Det er en rigtig god idé at være opmærksom på håndhygiejnen, så din datter får vasket hænder, i forbindelse med toiletbesøg, næsepudsning osv. og er I ikke i nærheden af vand og sæbe, så vil det være fint at bruge lidt håndsprit.
Det er vigtigt at være opmærksom på at din datter ikke tager lillebrors sut i munden og giver ham den igen eller stikker fingrene ind i munden på ham eller lignende. Du skal naturligvis forklare hende hvordan hun skal gøre og have mere fokus på, hvad hun gerne må end fokus på, hvad hun ikke må :) Det er meget vigtigt at hun ikke føler sig forkert i forhold til ham.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske