Svar: Ked og utilfreds lillebror
4. januar 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Sine
Tillykke med lillebror :)
Det lyder for mig som om at jeres dreng har refluks og at det er den der generer ham.
Refluks betyder egenlig bare at noget at maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det er helt normalt og som udgangspunkt skal gylp hos spædbørn og småbørn ses som noget naturligt. Men hvis barnet fortsætter med at gylpe eller kaste mad op, når det begynder med fastere føde og/eller hvis barnet har forskellige ledsagesymptomer forbundet med gylpen så bør barnet udredes. Et ledsage symptom vil ofte være vægttab eller for sparsom vægtøgning, men det kan faktisk også være smerter ... og jeg tror faktisk jeres dreng har ondt ..:(
Man kalder det for Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang. Man kan behandle medicinsk, men man kan også vælge at operere. Det er en lægelig vurdering og vurderingen foretages normalt på sygehuset. Det betyder at I skal via egen læge, for at få jeres dreng vurderet.
I første omgang vil jeg foreslå jer at skifte til den erstatning som hedder Enfamil AR, det er en specielerstatning udviklet til børn med refluks. Den købes på apoteket. Den virker ved at være almindelig tynd i flasken, men blive tyk i maven og det gør at der ikke så let er tilbageløb, barnet kan meget bedre holde mælken i sig.
Når jeres dreng spiser, vil det være rigtig godt at du holder ham oprejst, så han sidder op i dine arme. Hvis du har en skråstol, kan du også give ham flasken imens han sidder i den. Lad ham gerne sidde ca 20-30 minutter inden du lægger ham ned, så mælken har en chance for at løbe videre til hans tarme.
Når han sover så sørg for at hans hovedgærde er eleveret. Du kan lægge et lille tæppe, en pude eller lignende ind under madrassen i hans seng, så han på den måde løftes op og ligger højere med hovedet. Det hjælper, så der ikke er så meget tilbageløb af mælk fra maven og op i spiserøret.
Det er vigtigt at han nu begynder at ligge på maven, fordi han derfor får styrke i nakke og ryg og bliver stærk nok til at sidde på. Det er også i maveliggende stilling at han begynder at krybe, trille omkring, dreje om sin egen akse og også kravle. Derfor vil det være rigtig godt, at du stille og roligt forsøger at finde en rytme, hvor han sover, vågner, leger, ligger på maven og får flasken inden han så skal sove igen. På den måde har du mulighed for at han kan ligge på maven uden at han gylper det hele op igen ...
Når børn gylper meget eller har tilbageløb af mælk i spiserøret vil de have svært ved at ligge ned - både på maven og på ryggen. Men det er stadig vigtigt at du forsøger at få ham på maven dagligt.
De vil ofte også have svært ved at spise. De har svært ved at synke, fejlsynker let og spiser ofte meget langsomt, og at spise er ofte også forbundet med smerte og stor irritabilitet, fordi det gør ondt når mælken kører op og ned i spiserøret. Der skal altså bruges mange kræfter på alle måltider, når børn har refluks.
Og så vil børn med refluks ofte også sove dårligt, igen fordi de bliver vækket af de smerter det giver, når mælken kører op og ned i spiserøret.
Det at jeres dreng græder en del og generelt virker meget pylret, ked af det, både før, under og efter sine lure, tolker jeg som udtryk for at han kunne have ondt på grund af refluks.
Så mit råd til jer er altså i første omgang at forsøge at skifte erstatning og se om det kan hjælpe. Derudover vil det være rigtig fint at drøfte det med lægen og her tale med lægen om muligheden for at behandle jeres dreng medicinsk, hvis han har ondt på grund af tilbageløb af mælk og mavesyre til sit spiserør.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske