Svar: Astmatisk bronkitis og trøske
29. november 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Marlene
Det er rigtigt at svamp ofte er en reaktion på at blive behandlet med medicinen, jeres dreng får. Og det er rigtig godt at I er opmærksomme på at han skal behandles.
Svamp skal behandles med et svampedræbende middel. Der findes flere forskellige slags, til børn bruges ofte Mycostatin eller Brentan og hvad der ordineres er lægens beslutning. Lægen vil sandsynligvis starte med at ordinere en mixtur eller en mundgel til jeres dreng og hvis dette så ikke viser sig at være nok må man overveje anden form for medicinsk behandling.
Det er vigtigt at behandle, fordi svampen faktisk kan gå igennem hele hans system og også give ham rød numse og svampeinfektion i bleområdet. Derudover er svamp ofte meget ubehageligt og det kan godt svie og gøre ondt.
Der kan altså godt være en sammenhæng mellem jeres drengs nedsatte appetit og det faktum, at han har en svampeinfektion. Svamp i munden ses som mælke-hvide pletter, der sidder på indersiden af kinderne, på tungen og i ganen. Pletterne irriterer huden og når man fjerner pletterne kan man se at slimhinden under ofte er hævet og rød. Slimhinden kan nogle gange være så medtaget at det bløder fra den ... Så det er ubehageligt.
Det kan være rart for barnet at drikke mælk og spise yoghurt, men ikke særlig rart at drikke f.eks. juice og spise syrlige frugter, fordi den syre der naturligt er i juice og frugt kan generer slimhinden ekstra. Dansk vand kan nogle gange hjælpe, men det er nok svært at få din dreng til at drikke det :)
Sutter skal koges dagligt og skylles under rent vand, hvis de har været på gulvet. De skal koges i 10 minutter for at I kan være sikre på at svampen er helt væk.
Derudover er det rigtig godt at I fortsætter med at børste tænder og også forsøger at få jeres dreng til at skylle sin mund med rent vand, når han har fået sin medicin. Vask ham også gerne i ansigtet efter masken, så han ikke får svamp rundt om munden.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske