Svar: Astmatisk bronkitis og trøske

29. november 2010

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Marlene

Det er rigtigt at svamp ofte er en reaktion på at blive behandlet med medicinen, jeres dreng får. Og det er rigtig godt at I er opmærksomme på at han skal behandles.

Svamp skal behandles med et svampedræbende middel. Der findes flere forskellige slags, til børn bruges ofte Mycostatin eller Brentan og hvad der ordineres er lægens beslutning. Lægen vil sandsynligvis starte med at ordinere en mixtur eller en mundgel til jeres dreng og hvis dette så ikke viser sig at være nok må man overveje anden form for medicinsk behandling.

Det er vigtigt at behandle, fordi svampen faktisk kan gå igennem hele hans system og også give ham rød numse og svampeinfektion i bleområdet. Derudover er svamp ofte meget ubehageligt og det kan godt svie og gøre ondt.

Der kan altså godt være en sammenhæng mellem jeres drengs nedsatte appetit og det faktum, at han har en svampeinfektion. Svamp i munden ses som mælke-hvide pletter, der sidder på indersiden af kinderne, på tungen og i ganen. ...

Annonce

... Pletterne irriterer huden og når man fjerner pletterne kan man se at slimhinden under ofte er hævet og rød. Slimhinden kan nogle gange være så medtaget at det bløder fra den ... Så det er ubehageligt.

Det kan være rart for barnet at drikke mælk og spise yoghurt, men ikke særlig rart at drikke f.eks. juice og spise syrlige frugter, fordi den syre der naturligt er i juice og frugt kan generer slimhinden ekstra. Dansk vand kan nogle gange hjælpe, men det er nok svært at få din dreng til at drikke det :)

Sutter skal koges dagligt og skylles under rent vand, hvis de har været på gulvet. De skal koges i 10 minutter for at I kan være sikre på at svampen er helt væk.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Derudover er det rigtig godt at I fortsætter med at børste tænder og også forsøger at få jeres dreng til at skylle sin mund med rent vand, når han har fået sin medicin. Vask ham også gerne i ansigtet efter masken, så han ikke får svamp rundt om munden.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder