Svar: Astmatisk bronkitis - kulde/varme?

29. november 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Tina

Det er en rigtig god idé at du giver din datter en ekstra trøje og sutsko på. Hvorvidt hun behøver strømpebukser under almindelige lange bukser .. det kommer an på hvor koldt det er, ofte behøver hun det nok ikke ... men de andre ting er fint. Det kommer naturligvis også an på om det er velour og fløjlsbukser hun har på eller tynde sommerbukser :)

Jeg anbefaler normalt at børn har 3 lag på overkroppen, netop for at holde dem ekstra varme på brystkassen. De tre lag vil normalt være en undertrøje (faktisk helst en bodystocking, så hun ikke skiller ad på midten), en langærmet bluse og derudover en trøje (bomuld, uld, fleece - efter vejr, vind, årstid) og trøjen kan så tages af og på efter behov. Nogle gange har barnet ikke brug for den, andre gange er den nødvendig, det må man vurdere efter hvor aktiv barnet er, hvor meget hun kravler rundt.

Uldundertøj kan være en rigtig god idé til jeres datter, fordi det er meget til at holde hende ekstra varm. Uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld. Du kan købe uld blandet med bomuld eller uld blandet med silke, så det ikke kradser og er behageligt for hende at have på.

Uld kan også transportere sved væk, så barnet holdes bedre tør. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt. Så til en pige som din, der naturligt nogle gange sidder stille og andre gange er i stor bevægelse, vil det være praktisk med uld, fordi det hjælper hende til at regulere temperaturen lidt bedre.

Generelt er det altid en god idé at vurdere hvad man selv har på og det er trods alt de færreste af os som kan nøjes med en body og strømper .. især hvis vi skal sidde på gulvet, hvor der ofte kan være træk fra dørene og derfor lidt fodkoldt. Så at du mener din datter har brug for ekstra trøje osv. i øjeblikket, synes jeg lyder helt ...

Annonce

... relevant :)

Med hensyn til at sove ude, så anbefales det ikke at din datter sover ude i meget koldt, tåget og fugtigt vejr. Frisk luft har hun dog brug for og derfor er det rigtig godt at du lufter ud indendøre. Generelt er et godt indeklima vigtigt, når man har et barn med astma og astmatisk bronkitis. Derfor anbefales det at man lufter ud 3 gange om dagen i 5-10 minutter med gennemtræk. Udnyt dette i hendes soverum, før hun lækkes til at sove, så rummet er fyldt med frisk luft, når hun puttes.

Det er naturligvis også helt okay at du tager hende med op at handle og lader hende sidde i vognen, når I triller en tur :) Som du selv er inde på, skal hun jo også opleve verden.

Det er også meget vigtigt at du ikke udsætter hende for passiv rygning, hverken hjemme eller ude. Og læg også mærke til vejret og temperaturen - du vil hen af vejen finde ud af, hvornår hun har det bedst, hvor meget varme/kulde hun kan klare, læg mærke til mados, når du steger, hvordan hun har det med varme fra brændeovne osv. for det kan også påvirke hendes vejrtrækning.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er vigtigt at du forsøger at mindske risikoen for infektioner ved at sørge for en god håndhygiejne. Det betyder at I begge skal have vasket hænder i forbindelse med bleskift, næsepudsning osv.

Vær opmærksom på hvad du bruger af parfume og hvad bedsteforældre og andre bruger. Brug af meget parfume kan faktisk også genere hendes luftveje, hvis hun sidder på skødet af en.

Juletiden og den mørke tid lige nu betyder ofte mange tændte stearinlys - det kan også forværre og irritere hendes luftveje unødigt, så tænd ikke for mange levende lys, selvom det er hyggeligt - igen, prøv at finde balancen for hvornår det er okay og hvornår det bliver for meget for hende.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende.

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder