Svar: Astmatisk bronkitis - kulde/varme?
29. november 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Det er en rigtig god idé at du giver din datter en ekstra trøje og sutsko på. Hvorvidt hun behøver strømpebukser under almindelige lange bukser .. det kommer an på hvor koldt det er, ofte behøver hun det nok ikke ... men de andre ting er fint. Det kommer naturligvis også an på om det er velour og fløjlsbukser hun har på eller tynde sommerbukser :)
Jeg anbefaler normalt at børn har 3 lag på overkroppen, netop for at holde dem ekstra varme på brystkassen. De tre lag vil normalt være en undertrøje (faktisk helst en bodystocking, så hun ikke skiller ad på midten), en langærmet bluse og derudover en trøje (bomuld, uld, fleece - efter vejr, vind, årstid) og trøjen kan så tages af og på efter behov. Nogle gange har barnet ikke brug for den, andre gange er den nødvendig, det må man vurdere efter hvor aktiv barnet er, hvor meget hun kravler rundt.
Uldundertøj kan være en rigtig god idé til jeres datter, fordi det er meget til at holde hende ekstra varm. Uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld. Du kan købe uld blandet med bomuld eller uld blandet med silke, så det ikke kradser og er behageligt for hende at have på.
Uld kan også transportere sved væk, så barnet holdes bedre tør. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt. Så til en pige som din, der naturligt nogle gange sidder stille og andre gange er i stor bevægelse, vil det være praktisk med uld, fordi det hjælper hende til at regulere temperaturen lidt bedre.
Generelt er det altid en god idé at vurdere hvad man selv har på og det er trods alt de færreste af os som kan nøjes med en body og strømper .. især hvis vi skal sidde på gulvet, hvor der ofte kan være træk fra dørene og derfor lidt fodkoldt. Så at du mener din datter har brug for ekstra trøje osv. i øjeblikket, synes jeg lyder helt relevant :)
Med hensyn til at sove ude, så anbefales det ikke at din datter sover ude i meget koldt, tåget og fugtigt vejr. Frisk luft har hun dog brug for og derfor er det rigtig godt at du lufter ud indendøre. Generelt er et godt indeklima vigtigt, når man har et barn med astma og astmatisk bronkitis. Derfor anbefales det at man lufter ud 3 gange om dagen i 5-10 minutter med gennemtræk. Udnyt dette i hendes soverum, før hun lækkes til at sove, så rummet er fyldt med frisk luft, når hun puttes.
Det er naturligvis også helt okay at du tager hende med op at handle og lader hende sidde i vognen, når I triller en tur :) Som du selv er inde på, skal hun jo også opleve verden.
Det er også meget vigtigt at du ikke udsætter hende for passiv rygning, hverken hjemme eller ude. Og læg også mærke til vejret og temperaturen - du vil hen af vejen finde ud af, hvornår hun har det bedst, hvor meget varme/kulde hun kan klare, læg mærke til mados, når du steger, hvordan hun har det med varme fra brændeovne osv. for det kan også påvirke hendes vejrtrækning.
Det er vigtigt at du forsøger at mindske risikoen for infektioner ved at sørge for en god håndhygiejne. Det betyder at I begge skal have vasket hænder i forbindelse med bleskift, næsepudsning osv.
Vær opmærksom på hvad du bruger af parfume og hvad bedsteforældre og andre bruger. Brug af meget parfume kan faktisk også genere hendes luftveje, hvis hun sidder på skødet af en.
Juletiden og den mørke tid lige nu betyder ofte mange tændte stearinlys - det kan også forværre og irritere hendes luftveje unødigt, så tænd ikke for mange levende lys, selvom det er hyggeligt - igen, prøv at finde balancen for hvornår det er okay og hvornår det bliver for meget for hende.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske