Astmatisk bronkitis - kulde/varme?

29. november 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Astmatisk bronkitis - kulde/varme?

Hej Helen

Efter langvarig hoste og gentagne forkølelser har Freya nu fået konstateret astmatisk bronkitis. Vi har fået både Spirocort på maske og Bricanylmikstur - begge dele skal hun have både morgen og aften. Vi kan helt klart se en effekt af medicinen og hun sover nu meget bedre - de mange opvågninger er reduceret kraftigt :)

Mit spørgsmål går på varme/kulde i forhold til astmatisk bronkitis. Hun bliver nemt forkølet, hvor andre børn går fri og jeg giver hende derfor ofte ekstra trøje, strømpebukser, sutsko osv. på indenfor. Før har jeg ”bare” givet hende ekstra tøj på når hun var forkølet, men jeg er faktisk lidt i tvivl om hun måske kan blive for varm når hun kravler rundt og leger både på gulvet, i sofaen og på mig.

Jeg kan se i mødregruppen osv. at andre ”kun” giver eksempelvis en enkelt body på og strømper uden sutsko osv. Når vi er inden døre.

Gør jeg hende en bjørnetjeneste ved at give hende trøje udenpå, strømpebukser under bukserne og sutsko uden på strømperne? Hun sveder ikke i løbet af dagen, men er jo heller ikke kold. Når jeg mærker ...

Annonce

... hende i nakken har hun fin temperatur - men kan godt have kolde hænder (vi bor i lejlighed med trægulve og hun kravler jo overalt…). De kolde fingre er det et tegn på at hun alligevel fryser?

Om natten sveder hun meget hvis hun har dyne på og ligger derfor kun med et uldtæppe mormor har strikket, natdragt og strømper.

Mht. at sove udenfor, så er jeg også kommet i tvivl. Jeg har holdt mig til at børn ikke må sove ude i hård frost og børn med astmatisk bronkitis ikke bør sove ude i fugtigt vejr. Det betyder at sådan som vejret er nu sover hun indenfor (i vores seng sammen med mig - vi bruger næsten ikke vuggen mere og det går så fint )

Men så er det jo faktisk kun når jeg ude at handle og går en tur med hende i klapvognen at hun får frisk luft. Er det dumt?

Er meget i tvivl om hvad der er god i forhold til at give hende lidt ekstra beskyttelse her i vinterperioden, men samtidig også sørge for at hun ser verden.

Jeg lufter selvfølgelig ud i lejligheden flere gange om dagen og sørger her for at hun ikke er i træk…

Gode råd fra dig?

Kærlig hilsen
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder