Brev:
Astmatisk bronkitis - kulde/varme?
29. november 2010
Alder:
8 mdr.
Astmatisk bronkitis - kulde/varme?
Hej Helen
Efter langvarig hoste og gentagne forkølelser har Freya nu fået konstateret astmatisk bronkitis. Vi har fået både Spirocort på maske og Bricanylmikstur - begge dele skal hun have både morgen og aften. Vi kan helt klart se en effekt af medicinen og hun sover nu meget bedre - de mange opvågninger er reduceret kraftigt :)
Mit spørgsmål går på varme/kulde i forhold til astmatisk bronkitis. Hun bliver nemt forkølet, hvor andre børn går fri og jeg giver hende derfor ofte ekstra trøje, strømpebukser, sutsko osv. på indenfor. Før har jeg ”bare” givet hende ekstra tøj på når hun var forkølet, men jeg er faktisk lidt i tvivl om hun måske kan blive for varm når hun kravler rundt og leger både på gulvet, i sofaen og på mig.
Jeg kan se i mødregruppen osv. at andre ”kun” giver eksempelvis en enkelt body på og strømper uden sutsko osv. Når vi er inden døre.
Gør jeg hende en bjørnetjeneste ved at give hende trøje udenpå, strømpebukser under bukserne og sutsko uden på strømperne? Hun sveder ikke i løbet af dagen, men er jo heller ikke kold. Når jeg mærker hende i nakken har hun fin temperatur - men kan godt have kolde hænder (vi bor i lejlighed med trægulve og hun kravler jo overalt…). De kolde fingre er det et tegn på at hun alligevel fryser?
Om natten sveder hun meget hvis hun har dyne på og ligger derfor kun med et uldtæppe mormor har strikket, natdragt og strømper.
Mht. at sove udenfor, så er jeg også kommet i tvivl. Jeg har holdt mig til at børn ikke må sove ude i hård frost og børn med astmatisk bronkitis ikke bør sove ude i fugtigt vejr. Det betyder at sådan som vejret er nu sover hun indenfor (i vores seng sammen med mig - vi bruger næsten ikke vuggen mere og det går så fint )
Men så er det jo faktisk kun når jeg ude at handle og går en tur med hende i klapvognen at hun får frisk luft. Er det dumt?
Er meget i tvivl om hvad der er god i forhold til at give hende lidt ekstra beskyttelse her i vinterperioden, men samtidig også sørge for at hun ser verden.
Jeg lufter selvfølgelig ud i lejligheden flere gange om dagen og sørger her for at hun ikke er i træk…
Gode råd fra dig?
Kærlig hilsen
Tina