Svar: Helbred
19. november 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Sine
Årstiden og vuggestue - det er nærmest ensbetydende med snot, hoste og feber og derfor noget alle børn skal igennem. Nogle børn bliver naturligt mere ramt end andre, men normalt er det.
Det er fint at I giver ham en multivitamin dagligt, knus den eller knæk den i kvarte så han ikke får den galt i halsen. Det er også godt at I søger for at han spiser sundt og varieret. Det er her især vigtigt at børn får fisk flere gange ugentlig, gerne næsten hver dag. Fisk indeholder gode vitaminer og også selen, der virker som antioxidant og dermed styrker immunforsvaret indefra.
Fisk kan gives som frokost, smørbart fiskepålæg som sildepostej, rognguf eller makrel, det kan også være tun, fiskefrikadeller, fiskefilet, rejer, muslinger eller lignende og så gives fisk også om aftenen - gerne forskellige former for fisk som laks, rødspætter, torsk, hellefisk eller hvad I nu kunne tænkes at spise.
Det er også vigtigt at han ikke udsættes for træk og kulde og at du sørger for at han holdes lun især på brystkassen og på fødderne. Lune indesko og tre lag på brystkassen kan være en god idé - det kan være en undertrøje, en langærmet bluse og en trøje ud over, så holdes han godt varm på kroppen. Da han sidder meget på gulvet er det vigtigt at være opmærksom på, at der ikke virker fodkoldt, det kan f.eks. ske, hvis døre ikke lukkes ind til rummet eller døre går op og i igen og igen.
Det vil også være rigtig godt stadig at bruge bodystockings til ham, så han ikke skiller ad på midten, som børn let kan komme til med todelt undertøj :) Du kan overveje om han vil have glæde af uld - det kan være uldundertøj eller uld som en ekstra trøje ud over det almindelige tøj. Uld holder barnet varm og sørger for at barnet har det lunt og tørt, selvom det sveder ...
Håndvask er vigtigt til at bekæmpe forskellige vira og især mellem småbørn er det vigtigt at være opmærksom på hygiejnen. Derfor skal jeres dreng have vasket hænder i forbindelse med bleskift, det er altså en god idé ikke kun at vaske hænder på sig selv, men også på barnet. Han bør have vasket hænder i forbindelse med måltider og også hvis han får pudset næse. Er man i bekneb med vand og sæbe, så kan man bruge håndsprit.
Der er i daginstitutionen regler for hygiejne og daginstitutionen bør have en hygiejnepolitik og nedskrevne regler for, hvordan de f.eks. spritter puslepuden, holder sutter, flasker osv. adskilt mellem børnene, vasker legetøj, sengetøj osv. Det har alt sammen stor betydning for smitterisikoen mellem børnene og dermed for nedbringelsen af børnenes sygedage, at institutionen har hygiejneske retningslinier som de følger.
Det vil være helt okay at du spørger ind til hygiejne og regler for dette i institutionen.
Alternative produkter, naturlægemidler osv. anbefales normalt ikke til små børn. Og så siger man også at først efter 2 vintre med infektioner, har børn opbygget så meget modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme, at de oftest kun bliver syge enkelte gange om året... det er desværre nok ikke nogen trøst, men igen en konstatering af at snot, hoste og feber er uundgåeligt. Forhåbentlig har du fået lidt forebyggende idéer med på vejen her:)
God bedring og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske