Svar: Vejrtrækningsproblemer
12. november 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Teresa
Det er helt naturligt at små børns vejrtrækning er uregelmæssig, nogle gange trækker de vejret tungt og hurtigt, andre gange så stille at man føler sig nødsaget til at prikke til dem, for at være sikker på at de stadig trækker vejret ...
Små børns luftveje er meget snævre og der skal ikke særlig meget irritation i barnets slimhinder før de hæver op og luftvejene lukker til. Hvis I har været forkølet, er der naturligvis en risiko for at I har smittet jeres lille dreng og det skal naturligvis tjekkes af lægen, om han kan have en infektion som han ikke tåler særlig godt og måske skal behandles for.
Hvis han har vejrtrækningsproblemer, så vil han normalt blive ret dårlig og vil også ofte blive blå omkring munden. Der er ikke noget i det du fortæller som umiddelbart bekymrer mig meget - det er en helt plausibel forklaring at han 'snorker' når han sover og spiser, fordi hans næse klotter lidt til og han derfor har svært ved at trække vejret. Men hvor meget det er, kan jeg jo naturligvis ikke høre ...
Derfor synes jeg at det vil være rigtig godt, hvis du prøver at filme det (evt. med din mobiltelefon) og så viser det til jeres læge, så lægen kan høre hvordan det lyder og samtidig også lytte på jeres dreng, tjekke hjerte, lunger osv. så du ikke skal gå rundt og være unødigt bekymret :)
Du skal ikke føle dog overpylret og hysterisk, det er vigtigt at du fortæller lægen om din bekymring og lige får lægen til at lytte på ham. Små børn kan blive ret syge af en forkølelse, som vi andre smitter dem med og hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske