Svar: Vejrtrækningsproblemer

12. november 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Teresa

Det er helt naturligt at små børns vejrtrækning er uregelmæssig, nogle gange trækker de vejret tungt og hurtigt, andre gange så stille at man føler sig nødsaget til at prikke til dem, for at være sikker på at de stadig trækker vejret ...

Små børns luftveje er meget snævre og der skal ikke særlig meget irritation i barnets slimhinder før de hæver op og luftvejene lukker til. Hvis I har været forkølet, er der naturligvis en risiko for at I har smittet jeres lille dreng og det skal naturligvis tjekkes af lægen, om han kan have en infektion som han ikke tåler særlig godt og måske skal behandles for.

Hvis han har vejrtrækningsproblemer, så vil han normalt blive ret dårlig og vil også ofte blive blå omkring munden. Der er ikke noget i det du fortæller som umiddelbart bekymrer mig meget - det er ...

Annonce

... en helt plausibel forklaring at han 'snorker' når han sover og spiser, fordi hans næse klotter lidt til og han derfor har svært ved at trække vejret. Men hvor meget det er, kan jeg jo naturligvis ikke høre ...

Derfor synes jeg at det vil være rigtig godt, hvis du prøver at filme det (evt. med din mobiltelefon) og så viser det til jeres læge, så lægen kan høre hvordan det lyder og samtidig også lytte på jeres dreng, tjekke hjerte, lunger osv. så du ikke skal gå rundt og være unødigt bekymret :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du skal ikke føle dog overpylret og hysterisk, det er vigtigt at du fortæller lægen om din bekymring og lige får lægen til at lytte på ham. Små børn kan blive ret syge af en forkølelse, som vi andre smitter dem med og hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt ...

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!