Svar: Syg igen og igen
11. oktober 2010
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Der er ingen tvivl om at jo flere børn eller mennesker der er samlet på lidt plads, jo flere bakterier og forskellige vira udsættes man også for og jo større risiko for at blive smittet med forskellige sygdomme. Derfor vil børn ikke være helt så udsatte for smitte derhjemme eller i en dagpleje, som de vil være i en vuggestue, hvor mange er samlet og mange har daglig gang.
Men at flytte jeres dreng til dagpleje er ikke løsningen på alt, for han kan stadig blive smittet der af andre børn og netop med den alder han har, vil han være ekstra udsat. Børn i denne alder, vil jo ofte dele sut, stadig komme legetøj i munden og røre meget ved hinanden og vil derfor let kunne smitte hinanden.
Han kan også smittes alle mulige andre steder - i bussen, i legestue, når I er ude for at handle og står i kø blandt hostende og nysende mennesker ... Og han skal til en vis grad udsættes for smitte, for også at få styrket sit immunforsvar. Derfor skal du være indstillet på at han naturligt stadig vil kunne blive smittet og at han vil være syg i perioder - også selvom du flytter ham til dagpleje.
Håndhygiejne er også vigtigt, han skal have vasket hænder i forbindelse med bleskift og næsepudsning og det er vigtigt at puslepuden sprittes af mellem skiftning af børnene.
Hans kost er vigtigt for hans immunforsvar, som også skal styrkes inde fra og så er det som du skriver også vigtigt at medtænkte træk, at han skal klædes varmt på, have varme hænder, fødder, brystkasse.
Men ja - generelt vil børn være mindre udsat for smitte i dagpleje, det har du ret i - men børn der går i dagpleje bliver stadig også syge .. og så skal man jo naturligvis også altid opveje andre fordele og ulemper ved at flytte og give ham det ekstra skift ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske