Svar: Syg igen og igen

11. oktober 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Der er ingen tvivl om at jo flere børn eller mennesker der er samlet på lidt plads, jo flere bakterier og forskellige vira udsættes man også for og jo større risiko for at blive smittet med forskellige sygdomme. Derfor vil børn ikke være helt så udsatte for smitte derhjemme eller i en dagpleje, som de vil være i en vuggestue, hvor mange er samlet og mange har daglig gang.

Men at flytte jeres dreng til dagpleje er ikke løsningen på alt, for han kan stadig blive smittet der af andre børn og netop med den alder han har, vil han være ekstra udsat. Børn i denne alder, vil jo ofte dele sut, stadig komme legetøj i munden og røre meget ved hinanden og vil derfor let kunne smitte hinanden.

Han kan også smittes alle mulige andre steder - i bussen, i legestue, når I er ude for at handle og står i kø blandt hostende og nysende mennesker ... Og han skal til en vis grad udsættes for smitte, for ...

Annonce

... også at få styrket sit immunforsvar. Derfor skal du være indstillet på at han naturligt stadig vil kunne blive smittet og at han vil være syg i perioder - også selvom du flytter ham til dagpleje.

Håndhygiejne er også vigtigt, han skal have vasket hænder i forbindelse med bleskift og næsepudsning og det er vigtigt at puslepuden sprittes af mellem skiftning af børnene.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hans kost er vigtigt for hans immunforsvar, som også skal styrkes inde fra og så er det som du skriver også vigtigt at medtænkte træk, at han skal klædes varmt på, have varme hænder, fødder, brystkasse.

Men ja - generelt vil børn være mindre udsat for smitte i dagpleje, det har du ret i - men børn der går i dagpleje bliver stadig også syge .. og så skal man jo naturligvis også altid opveje andre fordele og ulemper ved at flytte og give ham det ekstra skift ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor