Svar: 3 mdr og bronkitis
12. juli 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte Thomsen
Små børn bliver let forkølede og i den forbindelse begynder nogle at hoste, samtidig med at de får en hvæsende vejrtrækning. En langvarig hoste med hvæsende vejrtrækning kaldes astmatisk bronkitis. Er det mon det der er tale om ved din søn?
Astmatisk bronkitis kommer, når barnet er forkølet og de fleste børn med astmatisk bronkitis vokser fra sygdommen, inden de begynder i skole, men hos nogle forsætter den som astma. Det er svært at forudsige hvilke børn, der vokser fra deres astmatiske bronkitis, og hvem der senere får astma.
Udvikler sygdommen sig til astma skal barnet behandles med medicin.
Det er en god idé at undgå kontakt med pelsdyr og og også undgå røg, da det kan gøre sygdommen værre og hvis der er tale om astma kan udløse et anfald.
Det er altid vigtigt at få frisk luft og sove i et køligt værelse (mellem 16-20 grader).
Det kan være en fordel at hæve hovedenden af madrassen lidt, hvor din søn sover, evt. ved at lægge en stofble eller lignende under. Når hovedet er let eleveret, så trækker han nemmere vejret.
Hvis han er meget stoppet i næsen kan det være en god idé at dryppe hans næse med lide isotonisk saltvand, som du kan købe på apoteket. Det kan også være en god idé at bruge en næsesuger, som kan fjerne den snpt og de bussemænd, der sidder lige ved næseåbningen (købes også på apoteket). Med den alder han har er han jo ikke i stand til at pudse næse.
Vær opmærksom på at han pga tilstoppet næse kan have svært ved at spise og derfor vil slippe bryst/flaske før han evt. er mæt. Brug derfor lidt saltvand i næsen før han spiser og tilbyd ham lidt mindre og måske hyppigere måltider.
Rigtig god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske