Svar: Måske har hun ondt i maven - 9 mdr.
19. juli 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Sanne
Din datter kan sagtens have fået en mavetarm-infektion og det er mit umiddelbare bud. Ved en mavetarm-infektion vil barnet ofte få nedsat appetit, høj feber, opkastninger og diarré. Din datter har haft høj feber, hun har hyppige afføringer flere gange dagligt selvom hun spiser meget lidt og det tyder på at det er maven som er problemet.
Samtidig har du haft lægen til at se på hende, så man må ligesom udelukke at mavesmerterne skyldes andre mere alvorlige ting og lægen har sagt at der er tale om virus. Du beskriver også en pige, som leger godt i periode og pludselig får hun ondt. Det er meget symptomatisk for en mavetarm-infektion, at smerterne kommer i jag, så er der perioder, hvor det går meget godt og så kommer smertejag igen ...
Det der gør ondt i maven er tarmluft. Når maden vi spiser skal fordøjes, dannes der naturligt luft i tarmene. Denne luft bliver optaget igen, men hvis afføringen passerer gennem tarmen med en forkert hastighed, så vil tarmen blive udspilet på grund af luften og det gør ondt.
For at afføringen skal passere tarmen med den rette hastighed, kræves det, at tarmindholdet har den rette konsistens. Derfor er det en god idé at du giver din datter det man kalder for "skånekost" som hjælper hendes mave til at komme i balance igen.
Det kan være en god idé at du i et par dage koger det drikkevand hun får. Det kan også være en god idé at du giver hende lidt lysere brødtyper, altså brød uden alt for mange fibre og du må gerne riste det. Og så kan det også være en rigtig god idé at give hende tykmælk, cultura, A38 eller lignende, gerne med revne æbler som topping.
Du kan derudover overveje om du vil prøve at give hende lidt mælkesyrebakterier i koncentreret form, der findes forskellige slags - f.eks. bifiform minidråber eller Floridral. Spørg på apoteket, hvad de vil foreslå dig at bruge i forhold til din datters alder. Den koncentrerede mængde af mælkesyrebakterier stimulerer slimdannelsen og de bakteriehæmmende egenskaber i tarmen, og så øger de dannelsen af antistoffer.
Når børn har en maveinfektion er der stor risiko for at de kommer til at mangle væske og får en elektrolytforstyrrelse. Derfor er det vigtigt at du sørger for at give din datter små hyppige måltider, som hun kan holde i sig og at hun nødes til at drikke små slurke hele dagen igennem. Hvis hun bliver sløv, virker slap, apatisk eller på anden måde uklar skal hun ses af en læge med det samme, da det kan være tegn på at hun har mistet vigtige salte og mineraler. Børn kan i den forbindelse godt have brug for en speciel salt/kalium/sukker blanding.
Hvis hun stadig efter 3 dage har problemer med ondt i maven og nedsat appetit, så synes jeg du skal tale med lægen igen :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god bedring.
God sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske