Svar: Måske har hun ondt i maven - 9 mdr.

19. juli 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Sanne

Din datter kan sagtens have fået en mavetarm-infektion og det er mit umiddelbare bud. Ved en mavetarm-infektion vil barnet ofte få nedsat appetit, høj feber, opkastninger og diarré. Din datter har haft høj feber, hun har hyppige afføringer flere gange dagligt selvom hun spiser meget lidt og det tyder på at det er maven som er problemet.

Samtidig har du haft lægen til at se på hende, så man må ligesom udelukke at mavesmerterne skyldes andre mere alvorlige ting og lægen har sagt at der er tale om virus. Du beskriver også en pige, som leger godt i periode og pludselig får hun ondt. Det er meget symptomatisk for en mavetarm-infektion, at smerterne kommer i jag, så er der perioder, hvor det går meget godt og så kommer smertejag igen ...

Det der gør ondt i maven er tarmluft. Når maden vi spiser skal fordøjes, dannes der naturligt luft i tarmene. Denne luft bliver optaget igen, men hvis afføringen passerer gennem tarmen med en forkert hastighed, så vil tarmen blive udspilet på grund af luften og det gør ondt.

For at afføringen skal passere tarmen med den rette hastighed, kræves det, at tarmindholdet har den rette konsistens. Derfor er det en god idé at du giver din datter det man kalder for "skånekost" som hjælper hendes mave til at komme i balance igen.

Det kan være en god idé at du i et par dage koger det drikkevand hun får. Det kan også være en god idé at du giver ...

Annonce

... hende lidt lysere brødtyper, altså brød uden alt for mange fibre og du må gerne riste det. Og så kan det også være en rigtig god idé at give hende tykmælk, cultura, A38 eller lignende, gerne med revne æbler som topping.

Du kan derudover overveje om du vil prøve at give hende lidt mælkesyrebakterier i koncentreret form, der findes forskellige slags - f.eks. bifiform minidråber eller Floridral. Spørg på apoteket, hvad de vil foreslå dig at bruge i forhold til din datters alder. Den koncentrerede mængde af mælkesyrebakterier stimulerer slimdannelsen og de bakteriehæmmende egenskaber i tarmen, og så øger de dannelsen af antistoffer.

Når børn har en maveinfektion er der stor risiko for at de kommer til at mangle væske og får en elektrolytforstyrrelse. Derfor er det vigtigt at du sørger for at give din datter små hyppige måltider, som hun kan holde i sig og at hun nødes til at drikke små slurke hele dagen igennem. Hvis hun bliver sløv, virker slap, apatisk eller på anden måde uklar skal hun ses af en læge med det samme, da det kan være tegn på at hun har mistet vigtige salte og mineraler. Børn kan i den forbindelse godt have brug for en speciel salt/kalium/sukker blanding.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis hun stadig efter 3 dage har problemer med ondt i maven og nedsat appetit, så synes jeg du skal tale med lægen igen :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god bedring.

God sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene