Svar: Omgangssyge eller diarré
13. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Diarré er hyppige tynde afføringer og det er en måde, hvorpå kroppen naturligt kommer af med noget uønsket. For at man kan tale om diarré, så skal der normalt være mindst tre vandtynde afføringer i døgnet.
Børn kan godt have tynd afføring, uden at der af den grund er tale om diarré. Netop fordi små børn jo får meget mælk, så vil afføringerne ikke være faste som hos os voksne og afføringen kan godt ændre udseende, både i farve og i konsistens uden at det er unormalt. Hvis et barn har diarré vil det normalt også kaste op og have feber ...
Hos jer har der sandsynligvis været tale om en maveinfektion af en eller anden slags og det er rigtig godt at I har haft fokus på at hun skulle have væske nok. Væske er det vigtigste. Det er også rigtig godt at du har givet hende lidt 'skånekost' og på den måde stille og roligt fået stabiliseret hendes mave igen.
Når børn har diarré så skal man også lægge mærke til hvordan barnet tisser. Når barnet har diarré, vil det naturligt miste en del væske via afføringen og det er vigtigt at barnet stadig har vandladninger og at urinen ikke er mørk og koncentreret.
Når der er tale om et lille barn som jeres datter, så er det begrænset hvad du kan give hende af medikamenter mod diarré og hvordan du skal skrue hendes kost sammen. Hun skal naturligvis have sin modermælkserstatning og vandet du bruger bør koges. Også hvis du giver hende vand af kop, kan det være en rigtig god idé at bruge kogt vand, når hun er syg i sin mave :)
Du kan købe færdiglavet babygrød, som indeholder mælkesyrebakterier, det kan være en fordel at give hende lidt af dette, fordi det kan være med til at stabilisere hendes mave. Og så netop komme æble på som topping eller banan - det er meget fint. Til større børn kan man give surmælksprodukter, men det er hun for lille til.
Med hensyn til væskebehov så skal hun som min. have 100ml pr kg hun vejer i døgnet - men meget gerne 150ml! Især hvis hun har feber og taber væske, så skal du regne med at væskeberegningen er 150ml pr kg pr døgn.
Det kan være svært at nå op på den fulde mængde, hvis barnet er forkvalmet og kaster op, men det er vigtigt at du hele tiden forsøger at erstatte det væsketab hun har. Og så må du som sagt holde øje med hendes vandladninger og sikre dig at hun også tisser og at urinen er klar. Er den det, så får hun væske nok :)
Hvis hun virker det mindste slap, apatisk, afkræftet, urinen er koncentreret, hvis hendes slimhinder i munden, øjnene osv. virker tørre - så skal hun ses af en læge med det samme. Det er tegn på væskemangel.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske