Svar: Omgangssyge eller diarré

13. juli 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Louise

Diarré er hyppige tynde afføringer og det er en måde, hvorpå kroppen naturligt kommer af med noget uønsket. For at man kan tale om diarré, så skal der normalt være mindst tre vandtynde afføringer i døgnet.

Børn kan godt have tynd afføring, uden at der af den grund er tale om diarré. Netop fordi små børn jo får meget mælk, så vil afføringerne ikke være faste som hos os voksne og afføringen kan godt ændre udseende, både i farve og i konsistens uden at det er unormalt. Hvis et barn har diarré vil det normalt også kaste op og have feber ...

Hos jer har der sandsynligvis været tale om en maveinfektion af en eller anden slags og det er rigtig godt at I har haft fokus på at hun skulle have væske nok. Væske er det vigtigste. Det er også rigtig godt at du har givet hende lidt 'skånekost' og på den måde stille og roligt fået stabiliseret hendes mave igen.

Når børn har diarré så skal man også lægge mærke til hvordan barnet tisser. Når barnet har diarré, vil det naturligt miste en del væske via afføringen og det er vigtigt at barnet stadig har vandladninger og at urinen ikke er mørk og koncentreret.

Når der er tale om et lille barn som jeres datter, så er det begrænset hvad du kan give hende af medikamenter mod diarré og hvordan du skal skrue hendes kost sammen. Hun skal ...

Annonce

... naturligvis have sin modermælkserstatning og vandet du bruger bør koges. Også hvis du giver hende vand af kop, kan det være en rigtig god idé at bruge kogt vand, når hun er syg i sin mave :)

Du kan købe færdiglavet babygrød, som indeholder mælkesyrebakterier, det kan være en fordel at give hende lidt af dette, fordi det kan være med til at stabilisere hendes mave. Og så netop komme æble på som topping eller banan - det er meget fint. Til større børn kan man give surmælksprodukter, men det er hun for lille til.

Med hensyn til væskebehov så skal hun som min. have 100ml pr kg hun vejer i døgnet - men meget gerne 150ml! Især hvis hun har feber og taber væske, så skal du regne med at væskeberegningen er 150ml pr kg pr døgn.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan være svært at nå op på den fulde mængde, hvis barnet er forkvalmet og kaster op, men det er vigtigt at du hele tiden forsøger at erstatte det væsketab hun har. Og så må du som sagt holde øje med hendes vandladninger og sikre dig at hun også tisser og at urinen er klar. Er den det, så får hun væske nok :)

Hvis hun virker det mindste slap, apatisk, afkræftet, urinen er koncentreret, hvis hendes slimhinder i munden, øjnene osv. virker tørre - så skal hun ses af en læge med det samme. Det er tegn på væskemangel.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor