Omgangssyge eller diarré

13. juli 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Omgangssyge eller diarré

Hej Helen,

Så er jeg her igen.

Denne gang har min datter fået bøvl med maven. Det startede for en uge siden ved, at hun fik 39 i feber om eftermiddagen. Hun var pylret og ville ikke rigtig spise. Vi endte ved vagtlægen, da hun skreg meget om aftenen, men endte igen med at køre hjem, da der var utrolig mange mennesker i kø foran os, og vi mente at hun trods alt så havde bedre af, at komme i sin seng. Hun havde nu også fået meget tynd mave og havde kastet op en gang, inden vi tog til vagtlæge.

Dagen efter var hun stort set feberfri, men snakkede dog med egen læge. Hun mente, det havde været en virus og ville kun se os, hvis hun stadig havde feber dagen efter.

De nærste dage var der igen feber, men hun havde utrolig dårlig mave, sked 10-12 gange i døgnet og det var stort set kun vand og slim der kom ud. Appetitten var fortsat nedsat, så vi prioriterede at få væske i hende og kun give hende mme og vand.

Som dagene gik blev afføringen mere og mere "fast" eller dvs. det var stadig meget vand i, men der ...

Annonce

... begyndte at komme små grønlige "gummiagtige" klatter med ud.

Jeg gav hende revet æble og banan - først alene og nu på grøden.

Endelig er det som om vi har vores datter tilbage. Hun spiser stort set som hun plejer - dog tager hun max 160 ml mme af gangen, hvor hun før tog 230 ml og hun får nu ca. 1-1½ dl grød til middag og 1-1½ mos til aften. Hun bliver som regel puttet mellem 20 og 22 (alt efter hvor sent hun kom op af eftermiddagslur og om hun har powernappet først på aftenen), og kan nu klare sig til næste morgen uden mælk.

Hendes aff. er nu grøn/gul og mere fast. Hyppigheden af aff. er nu på omk. 2-3 gange om dagen (før diarre 1 gang om dagen).

Mit spørgsmål er så, tror du også "bare" det har været en gang "omgangssyge"?? Eller er det noget med at varmen også kan slå maven helt i stykker på dem?

Og hvor meget væske hhv mme og vand, skal hun have om dagen, for at være godt dækket ind?

Og er det okay, at hun nu pludselig ikke tager så meget mme som før (læs før forrige tirsdag)?

Mange hilsner
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger