Brev:
Omgangssyge eller diarré
13. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Omgangssyge eller diarré
Hej Helen,
Så er jeg her igen.
Denne gang har min datter fået bøvl med maven. Det startede for en uge siden ved, at hun fik 39 i feber om eftermiddagen. Hun var pylret og ville ikke rigtig spise. Vi endte ved vagtlægen, da hun skreg meget om aftenen, men endte igen med at køre hjem, da der var utrolig mange mennesker i kø foran os, og vi mente at hun trods alt så havde bedre af, at komme i sin seng. Hun havde nu også fået meget tynd mave og havde kastet op en gang, inden vi tog til vagtlæge.
Dagen efter var hun stort set feberfri, men snakkede dog med egen læge. Hun mente, det havde været en virus og ville kun se os, hvis hun stadig havde feber dagen efter.
De nærste dage var der igen feber, men hun havde utrolig dårlig mave, sked 10-12 gange i døgnet og det var stort set kun vand og slim der kom ud. Appetitten var fortsat nedsat, så vi prioriterede at få væske i hende og kun give hende mme og vand.
Som dagene gik blev afføringen mere og mere "fast" eller dvs. det var stadig meget vand i, men der begyndte at komme små grønlige "gummiagtige" klatter med ud.
Jeg gav hende revet æble og banan - først alene og nu på grøden.
Endelig er det som om vi har vores datter tilbage. Hun spiser stort set som hun plejer - dog tager hun max 160 ml mme af gangen, hvor hun før tog 230 ml og hun får nu ca. 1-1½ dl grød til middag og 1-1½ mos til aften. Hun bliver som regel puttet mellem 20 og 22 (alt efter hvor sent hun kom op af eftermiddagslur og om hun har powernappet først på aftenen), og kan nu klare sig til næste morgen uden mælk.
Hendes aff. er nu grøn/gul og mere fast. Hyppigheden af aff. er nu på omk. 2-3 gange om dagen (før diarre 1 gang om dagen).
Mit spørgsmål er så, tror du også "bare" det har været en gang "omgangssyge"?? Eller er det noget med at varmen også kan slå maven helt i stykker på dem?
Og hvor meget væske hhv mme og vand, skal hun have om dagen, for at være godt dækket ind?
Og er det okay, at hun nu pludselig ikke tager så meget mme som før (læs før forrige tirsdag)?
Mange hilsner
Louise