Svar: Spørgsmål vedr. kiss-kidd
31. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Ingrid og Maries mor
Kiss-Kidd syndrom er noget man er blevet meget opmærksom på de sidste år og det er en diagnose og behandling man diskuterer, måske er det derfor at de behandlere I har set, ikke er gået ind omkring dette ...
Ofte består behandlingen af Kiss med manuel terapi, kiropraktik og osteopati og man er meget opmærksom på, om børn kan tage skade af behandlingen. Det handler blandt andet om at man har lavet nogle undersøgelser, hvor børns hjerterytme er faldet i forbindelse med behandling og man er også meget opmærksom på, hvorvidt man kan skade mere end gavne, når man med kiropraktik går ind og påvirker små børns rygsøjle, som naturligt vil have svært ved at beskytte de kar og nervebaner, som den omslutter, hvis barnet strækkes eller roteres meget i kroppen ...
KISS står for Kranie-nakkeleds Induceret SymmetriforStyrrelse, hvilket betyder at barnet har en fejlstilling i de øvre nakkeled. Det kan gøre at barnet bliver skæv i nakke/ryg og har svært ved at bruge sig selv optimalt motorisk.
KIDD står for Kranie-nakkeleds Induceret Dyspraksi og Dysgnosi. Det betyder at barnet har svært ved at udføre tillærte bevægelser, barnet virker klodset og barnet har svært ved at bearbejde sanseindtryk. KIDD ses normalt hos større børn som ikke er blevet behandlet for et KISS syndrom.
Der er ingen tvivl om at børn, som fødes med sugekop, de meget store børn som har svært ved at komme ud, eller børn der fødes i sædefødsel eller hvor der har været andre problemer, hvor barnet er blevet udsat for et stort manuelt træk ved fødslen, kan risikere at få et vrid i nakke- og skulderparti og at det er noget man skal være opmærksom på. De børn vil naturligt ofte have ondt og vil også kunne have brug for behandling.
Som forældre skal man dog altid, uanset hvordan barnet er født, være opmærksomme på at stimulere barnet symmetrisk, man skal tænke over hvordan man lejrer barnet, når det lægges til at sove, ligger på legetæppet, hvordan man bærer det, når man går rundt, om man bruger seler, slynger osv. Og nogle gange er de råd man får i forbindelse med små børn og problemer de kan have - egentlig uafhængig af dette ... Altså at man skal gøre sig samme overvejelser og behandle barnet på samme måde uanset om barnet har fået en diagnose af den ene eller anden slags. Igen er det måske derfor, at lægerne ikke har informeret specielt omkring KISS hos jer, men måske mere har givet en 'generel' information :)
Det hjælper dog ofte mange forældre netop at få 'diagnose' på, fordi det gør det håndgribeligt, det bliver til at forstå, hvad der sker og det er rart at kunne lægge skylden fra sig - det er ikke fordi man som forældre gør noget galt, eller skulle handle anderledes, det er befriende at finde årsag andet sted ...
Hvis din datter virkelig har en skævhed i nakke, skulderregion, så skulle dette naturligvis have været konstateret meget før og I skulle også have været henvist til f.eks. fysioterapeut, der ville kunne vejlede jer i øvelser, som kunne hjælpe. Da hun har været set af flere læger og også har været til kiropraktor, så må du et eller andet sted gå ud fra at det ville være blevet opdaget, hvis hun havde ondt på grund af sine nakkeled - måske har kiropraktoren også set det og behandlet det - men uden at sætte navnet KISS på ...?
Man kan stadig godt behandle hende, hvis hun har problemer, måske er det mere muskulært eller stramninger i sener, det er galt med og det kan jo behandles med massage ... Det kan også være at hun vil have gavn af manuel terapi, hvor en speciel uddannet fysioterapeut går ind og behandler med tryk og stræk af både led og muskler. Det skal naturligvis foretages af en som kan arbejde med børn og jeg synes også I er nødt til at drøfte det med jeres læge først :)
Det lyder som om at I allerede er henvist til en kiropraktor, som har ekspertise i at behandle børn med KISS-KIDD og som du skriver vil hun nok "kunne kaste mere lys over tingene", men jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej. Med den alder din datter har vil hun helt sikkert godt kunne hjælpes :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske