Svar: Hvordan bruger jeg trøskesaft?
9. juni 2003
Alder:
2 mdr.
Kære Janne
Jeg har været inde at se på Medic-teams sortimentliste. Her angiver de, at trøskesaft 0,1% pensles med vatpind 1-2 gange daglig. Så det vil jeg gå ud fra er den korrekte ordination.
Trøske eller det der også hedder Candidiasis er svamp i mundhulen. Det er noget spædbørn ofte får og som regel er det en forbigående infektion, som dog skal behandles. Hvis du ammer, skal du være opmærksom på, at du også kan have svamp på brystet, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt at du også bliver behandlet.
Hvis din dreng bruger sut, skal du være særlig opmærksom på at holde sutten ren. Du må ikke putte sutten i din egen mund. Mange har svampen candida i mundhulen uden at være generet af det og ved at sutte på din drengs sut, kan du smitte ham uden at vide det. Du forebygger derfor trøske i munden ved at holde alt det din dreng putter i munden så rent som muligt.
Med hensyn til sukkervand og sut, så er det ikke hensigtsmæssigt at dyppe sutten i sukkervand uanset om der er trøske eller ej. I forbindelse med svamp er det rigtigt, at sukker virker som næring og vil få svampen til at blomstre endnu mere op, hvilket jo er synd for din dreng.
Håber du kan bruge ovenstående. God bedring.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske