Svar: Hvordan bruger jeg trøskesaft?

9. juni 2003

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Janne

Jeg har været inde at se på Medic-teams sortimentliste. Her angiver de, at trøskesaft 0,1% pensles med vatpind 1-2 gange daglig. Så det vil jeg gå ud fra er den korrekte ordination.

Trøske eller det der også hedder Candidiasis er svamp i mundhulen. Det er noget spædbørn ofte får og som regel er det en forbigående infektion, som dog skal behandles. Hvis du ammer, skal du være opmærksom på, at du også kan have svamp på brystet, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt at du også bliver behandlet.

Hvis din dreng bruger sut, skal du være særlig opmærksom på at holde sutten ren. Du må ...

Annonce

... ikke putte sutten i din egen mund. Mange har svampen candida i mundhulen uden at være generet af det og ved at sutte på din drengs sut, kan du smitte ham uden at vide det. Du forebygger derfor trøske i munden ved at holde alt det din dreng putter i munden så rent som muligt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til sukkervand og sut, så er det ikke hensigtsmæssigt at dyppe sutten i sukkervand uanset om der er trøske eller ej. I forbindelse med svamp er det rigtigt, at sukker virker som næring og vil få svampen til at blomstre endnu mere op, hvilket jo er synd for din dreng.

Håber du kan bruge ovenstående. God bedring.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor