Svar: Øreproblemer - 16 mdr.
5. april 2010
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Hvor dejligt at et par gode sko hjalp på at få foden ned i rette stilling :) Super!
Mellemørebetændelse kan komme nærmest fra dag til dag,- jeg har oplevet familier som dagen efter besøg hos ørelæge pludselig havde problemer - så derfor kan det godt ske, uden at I har bemærket det, så tag det roligt :)
Der findes flere typer af mellemørebetændelse, barnet kan have akut mellemørebetændelse, væske i mellemøret eller det man kalder for "røde ører".
Den akutte mellemørebetændelse skyldes ofte bakterier. Der er normalt smerter og barnet får feber. Trommehinden springer ofte spontant og så siger man at det "flyder fra øret". Når væsken er kommet ud, får barnet det ofte bedre med det samme. Når lægen ser barnet i øret er trommehinden rød og buler ud.
Væske i mellemøret, det som også kaldes sekretorisk mellemørebetændelse, ses ofte, når barnet har gentagende forkølelser, har problemer med hævede polypper eller det kan opstå efter en akut mellemørebetændelse. Væsken i mellemøret dannes fordi slimhinden er irriteret og den kan ikke komme ud, hvilket giver hørenedsættelse. Når lægen ser barnet i øret, vil man kunne se og måle væsken i øret.
Røde ører får barnet ofte i forbindelse med forkølelse og det skyldes en virus. Slimhinderne hæver op og der kommer ikke så meget luft fra næsen op til øret som normalt. Derved opstår der undertryk og øret bliver irriteret. Når lægen undersøger vil man se at barnets trommehinde er rød og tydeligt irriteret - deraf navnet "røde ører". Normalt vil barnet få det godt igen, når forkølelsen er ovre, men nogle gange kan røde ører også udvikle sig til akut mellemørebetændelse.
Jeres dreng har sandsynligvis haft en akut mellemørebetændelse, derfor ikke noget han har gået med længe og i vuggestuen er hans trommehinde sprunget og væsken kommet ud ... Der er ingen garanti for at det ikke kan sætte sig og genere ham på sigt, derfor synes jeg, at det vil være ganske fornuftigt at I får en ørelæge til at se på hans ører og sikrer jer at der i hvert fald på det tidspunkt ikke er problemer.
Samtidig vil I også kunne få ørelægen til at måle om han har væske i ørerne og deraf hørenedsættelse, som årsag til at hans ikke taler så meget. Han er dog stadig kun 16 måneder og det er helt naturligt at han hellere vil pege og have jer til at sætte ord på ting, end at han selv taler så meget ... Det er mere ud fra "hellere tjekke en gang for meget ..".
Håber dette hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske