Svar: Øreproblemer - 16 mdr.

5. april 2010

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Hvor dejligt at et par gode sko hjalp på at få foden ned i rette stilling :) Super!

Mellemørebetændelse kan komme nærmest fra dag til dag,- jeg har oplevet familier som dagen efter besøg hos ørelæge pludselig havde problemer - så derfor kan det godt ske, uden at I har bemærket det, så tag det roligt :)

Der findes flere typer af mellemørebetændelse, barnet kan have akut mellemørebetændelse, væske i mellemøret eller det man kalder for "røde ører".

Den akutte mellemørebetændelse skyldes ofte bakterier. Der er normalt smerter og barnet får feber. Trommehinden springer ofte spontant og så siger man at det "flyder fra øret". Når væsken er kommet ud, får barnet det ofte bedre med det samme. Når lægen ser barnet i øret er trommehinden rød og buler ud.

Væske i mellemøret, det som også kaldes sekretorisk mellemørebetændelse, ses ofte, når barnet har gentagende forkølelser, har problemer med hævede polypper eller det kan opstå efter en akut mellemørebetændelse. Væsken i mellemøret dannes fordi slimhinden er irriteret og den kan ikke komme ud, hvilket giver hørenedsættelse. Når lægen ser barnet i øret, vil man kunne se og måle væsken i øret.

Røde ører får barnet ofte i forbindelse med forkølelse og det ...

Annonce

... skyldes en virus. Slimhinderne hæver op og der kommer ikke så meget luft fra næsen op til øret som normalt. Derved opstår der undertryk og øret bliver irriteret. Når lægen undersøger vil man se at barnets trommehinde er rød og tydeligt irriteret - deraf navnet "røde ører". Normalt vil barnet få det godt igen, når forkølelsen er ovre, men nogle gange kan røde ører også udvikle sig til akut mellemørebetændelse.

Jeres dreng har sandsynligvis haft en akut mellemørebetændelse, derfor ikke noget han har gået med længe og i vuggestuen er hans trommehinde sprunget og væsken kommet ud ... Der er ingen garanti for at det ikke kan sætte sig og genere ham på sigt, derfor synes jeg, at det vil være ganske fornuftigt at I får en ørelæge til at se på hans ører og sikrer jer at der i hvert fald på det tidspunkt ikke er problemer.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Samtidig vil I også kunne få ørelægen til at måle om han har væske i ørerne og deraf hørenedsættelse, som årsag til at hans ikke taler så meget. Han er dog stadig kun 16 måneder og det er helt naturligt at han hellere vil pege og have jer til at sætte ord på ting, end at han selv taler så meget ... Det er mere ud fra "hellere tjekke en gang for meget ..".

Håber dette hjælper videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig