Svar: Refluks og ligge på maven - uforenelige størrelser?
23. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Janne
Jeg er ked af at høre at I har fået beskeden at jeres datter har en form for epilepsi, som benign neonatal søvnmyoclonus er. Der findes et utal af epileptiske former, heraf altså den form jeres datter har og I er ikke den eneste familie, som oplever dette. I kan ved at søge på f.eks. "benign infantile myoclonic epilepsy" finde mere omkring dette emne. Men lad nu være med at søge og læse for meget, I er ikke selv herre over hvad der står og der er ingen grund til at gøre sig selv unødigt bekymret.
Hold i stedet fast i at hun får det bedre og bedre og at hendes anfald forsvinder i takt med at hun bliver ældre. Det er rigtig godt at hun er blevet undersøgt og at børnelægerne holder øje med hende, det er dem, der er bedst til at rådgive jer her :)
Med hensyn til refluks og ligge på maven, så er dette et stort problem og I må forsøge så godt I kan at gøre begge dele muligt, - både at hun spiser det hun skal og holder maden i sig og også at hun samtidig får styrket sin motorik.
I takt med at hun begynder at spise mere fast føde og hendes indtag af mælk nedsættes, vil det normalt også blive lettere for hende at holde maden i sig. Det er godt at I giver enfamil, derudover kan I også tale med lægerne om, hvorvidt hun skal medicinsk behandles.
Jeg vil sende dig en plan for dagen som den kunne se ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30
Kommer op, leger, prøver at ligge på maven osv.
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ligger igen, leger lidt, øver at være på maven, I pludrer, synger osv.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Flaske - I må se hvor meget hun kan være på maven her.
Sover dagens 3 lur som er en powernap
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Leger, prøver igen på maven, hygger med jer osv.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller først på natten: Flaske
Der er ingen tvivl om at tilbageløb af mælk og dermed også mavesyre generer og det er ikke rart for hende at kaste op. Derfor vil hun naturligt heller ikke så gerne ligge på maven, for det presser jo på hendes mavesæk og tarm og øger tilbageløbet til spiserøret.
Som du kan se af min plan, så er mit forslag at I forsøger at få hende på maven, når hun har spist skemad, men endnu ikke fået mælk. Det er her også vigtigt lige at nævne at hun ikke skal have meget store mængder mad. Giv hende kun ½ dl. grød eller mos, ikke mere, netop for at hun så bedre kan holde det i sig. Det er bedre at I giver hende ½ dl. 3 gange dagligt end 1½ dl på en gang af samme årsag.
Mælken får hun så inden hun skal sove og igen, må I evt. sidde lidt med hende, så hun når at fordøje lidt af det inden hun puttes. Eller I kan prøve at elevere hendes hovedenden, ved at komme en pude, et håndklæde eller lignende ind under hendes madras, så hun kommer til at ligge højere med hovedet og derved bedre kan spise.
At være på maven er også når hun ligger på puslepuden, når I bærer hende på armen, eller har hende liggende hen over jeres ben. I må prøve jer frem og give hende stillingsskift, når det er muligt. Og ellers - skal man vælge, så må det alt andet lige være bedre at hun spiser og holder maden i sig og tager på i vægt, end at hun ligger på maven. I hvert fald må indtaget af mad/mælk og vægtøgning lige nu have første prioritet :)
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske