Refluks og ligge på maven - uforenelige størrelser?

23. marts 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Refluks og ligge på maven - uforenelige størrelser?

Kære Helen!

Spasmerne/kramperne i forbindelse med indsovning og under søvn er nu heldigvis aftaget. Børnelægen mente, at det muligvis har været Benign neonatal søvn myoclonus som efter sigende forsvinder mellem 2-6 måneders-alderen. Er det forøvrigt en tilstand du kender til? Hvor hyppigt hører du om det?

Men... så snart det ene problem forsvinder, erstattes det af et nyt: refluks! I 4 uger forøgede hun ikke sin vægt, og vi er nu gået over til Enfamil mme, der desværre ikke har haft revolutionerende virkning. Der kommer fortsat meget op, men hun har dog taget på de seneste uger.

På grund af nedsat bevægelighed i nakkehvirvlerne (og 17 behandlinger hos kiropraktor!) har hun ikke været vant til at ligge ret lang tid på maven ad ...

Annonce

... gangen, da hun formentlig har haft smerter ved at rejse hovedet. Nu er nakken blevet rask (samtidig med at refluksen startede!), og vi arbejder ihærdigt med at lægge hende på maven flere gange dagligt.

Du kan næsten gætte problemet; gylpen vælter ud af hende, hver gang vi vender hende på maven. Ligegyldig om hun lige har spist, eller om der er gået 3 timer. Samtidig protesterer hun voldsomt mod at ligge på maven, og jeg har svært ved at vurdere, om det blot er frustration, eller om det rent faktisk er ubehag pga. refluks. Skal jeg lade hende ligge og kæmpe eller vende hende om, når hun protesterer?

Altså står vi i et dilemma: Hensynet til hendes vægtøgning og hensynet til hendes motorik.

Hvad gør vi?

Venlig hilsen

Janne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!