Brev:
Refluks og ligge på maven - uforenelige størrelser?
23. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Refluks og ligge på maven - uforenelige størrelser?
Kære Helen!
Spasmerne/kramperne i forbindelse med indsovning og under søvn er nu heldigvis aftaget. Børnelægen mente, at det muligvis har været Benign neonatal søvn myoclonus som efter sigende forsvinder mellem 2-6 måneders-alderen. Er det forøvrigt en tilstand du kender til? Hvor hyppigt hører du om det?
Men... så snart det ene problem forsvinder, erstattes det af et nyt: refluks! I 4 uger forøgede hun ikke sin vægt, og vi er nu gået over til Enfamil mme, der desværre ikke har haft revolutionerende virkning. Der kommer fortsat meget op, men hun har dog taget på de seneste uger.
På grund af nedsat bevægelighed i nakkehvirvlerne (og 17 behandlinger hos kiropraktor!) har hun ikke været vant til at ligge ret lang tid på maven ad gangen, da hun formentlig har haft smerter ved at rejse hovedet. Nu er nakken blevet rask (samtidig med at refluksen startede!), og vi arbejder ihærdigt med at lægge hende på maven flere gange dagligt.
Du kan næsten gætte problemet; gylpen vælter ud af hende, hver gang vi vender hende på maven. Ligegyldig om hun lige har spist, eller om der er gået 3 timer. Samtidig protesterer hun voldsomt mod at ligge på maven, og jeg har svært ved at vurdere, om det blot er frustration, eller om det rent faktisk er ubehag pga. refluks. Skal jeg lade hende ligge og kæmpe eller vende hende om, når hun protesterer?
Altså står vi i et dilemma: Hensynet til hendes vægtøgning og hensynet til hendes motorik.
Hvad gør vi?
Venlig hilsen
Janne