Svar: Dræn pga væske i ørene
19. marts 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Lene
Det er rigtig godt at I har valgt at få jeres dreng set af en ørelæge. De er specialister og kan nogle gange se ting, som egen læge ikke kan se. De har stor erfaring og tilser mange børn dagligt og jeg synes generelt at man skal lytte til hvad ørelægen anbefaler.
Hvis barnet har akut mellemørebetændelse, så får barnet pludselig feber og smerter fra ørerne, trommehinden kan springe spontant og man siger at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse kan skyldes både bakterier og virus.
Nogle børn for dog det man kalder for en sekretorisk mellemørebetændelse eller "væske i mellemøret". Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det 'eustakiske rør' tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det Eustakiske rør.
Det lyder som om at det er der, som er sket hos jer og når ørelægen anbefaler drøn, så er det sandsynligvis fordi det seje slim som sidder i mellemøret på sigt vil kunne påvirke jeres drengs sproglige udvikling. Når han foreslår at lægge dræn, så er det fordi drænet vil gøre at der kommer passage, så slimen kan komme væk og jeres dreng bedre vil kunne høre.
Jeg kan godt forstå at du er bekymret for bedøvelsen og drænanlæggelsen og det er en helt reel bekymring, for man ved jo ikke om barnet tåler narkosen, før barnet har prøvet det - det er ikke noget man kan sige på forhånd ... Men det at lægge dræn på børn, gør ørelægerne dagligt og de har gjort det i årevis, så du må tro på at personalet kan de ting de skal kunne og at alt går fint.
Selve anlæggelse af dræn er normalt hårdt for forældrene. Det er svært at sige 'godnat' til sit barn og det er hårdt imens det står på. Det er dog et meget lille indgreb, som ikke varer særligt lang tid, ofte tager det ikke mere end 5-10 minutter at lægge drænene, hvor de skal være og børnene vågner meget hurtigt op derefter. Det er derfor ikke noget der normalt skader barnet på nogen måde. Det er altså det at se sit barn falde i søvn, som ofte er det værste - og altså for forældrene.
De fleste børn er friske igen efter et par timer og kan normalt komme i daginstitution dagen efter drænanlæggelsen. Har I mulighed for det, kan I dog godt give ham en dag hjemme - det vil måske også gøre dig lidt mere tryg, at du lige ser at han faktisk har det godt :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke:)
God weekend til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske