Svar: Dræn pga væske i ørene

19. marts 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lene

Det er rigtig godt at I har valgt at få jeres dreng set af en ørelæge. De er specialister og kan nogle gange se ting, som egen læge ikke kan se. De har stor erfaring og tilser mange børn dagligt og jeg synes generelt at man skal lytte til hvad ørelægen anbefaler.

Hvis barnet har akut mellemørebetændelse, så får barnet pludselig feber og smerter fra ørerne, trommehinden kan springe spontant og man siger at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse kan skyldes både bakterier og virus.

Nogle børn for dog det man kalder for en sekretorisk mellemørebetændelse eller "væske i mellemøret". Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det 'eustakiske rør' tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det Eustakiske rør.

Det lyder som om at det er der, som er sket hos jer og når ørelægen anbefaler drøn, så er det sandsynligvis fordi det seje slim som sidder i mellemøret på sigt vil kunne påvirke jeres drengs sproglige udvikling. Når han foreslår at lægge dræn, så er det fordi drænet vil gøre ...

Annonce

... at der kommer passage, så slimen kan komme væk og jeres dreng bedre vil kunne høre.

Jeg kan godt forstå at du er bekymret for bedøvelsen og drænanlæggelsen og det er en helt reel bekymring, for man ved jo ikke om barnet tåler narkosen, før barnet har prøvet det - det er ikke noget man kan sige på forhånd ... Men det at lægge dræn på børn, gør ørelægerne dagligt og de har gjort det i årevis, så du må tro på at personalet kan de ting de skal kunne og at alt går fint.

Selve anlæggelse af dræn er normalt hårdt for forældrene. Det er svært at sige 'godnat' til sit barn og det er hårdt imens det står på. Det er dog et meget lille indgreb, som ikke varer særligt lang tid, ofte tager det ikke mere end 5-10 minutter at lægge drænene, hvor de skal være og børnene vågner meget hurtigt op derefter. Det er derfor ikke noget der normalt skader barnet på nogen måde. Det er altså det at se sit barn falde i søvn, som ofte er det værste - og altså for forældrene.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

De fleste børn er friske igen efter et par timer og kan normalt komme i daginstitution dagen efter drænanlæggelsen. Har I mulighed for det, kan I dog godt give ham en dag hjemme - det vil måske også gøre dig lidt mere tryg, at du lige ser at han faktisk har det godt :)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke:)

God weekend til jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor