Svar: Væskeansamling i ørerne

17. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rikke

Børn kan få det der hedder akut mellemørebetændelse, som skyldes en virus eller en bakterie, der giver væske i mellemøret. Barnet får ondt, får feber og er tydeligt påvirket og ked af det. Det kan opstå på det ene øre eller på begge ører samtidig og ofte vil barnets trommehinde springe spontant og man siger, at det "flyder fra øret". Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre.

Børn kan også få det man kalder for sekretorisk mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det eustatiske rør tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det eustakiske rør. Dette vil så medføre hørenedsættelse og denne kan jo i givet fald være langvarig og dermed få indflydelse på barnets sprogudvikling.

Og så kan børn også få det man kalder for "røde ører" som er en mellemørekatar. Det opstår ofte i forbindelse med forkølelse og skydes at virus får slimhinderne i næse og øretrompet til at hæve op. Det giver undertryk og irritation i mellemøret og barnet har svært ved at høre. Når lægen kigger barnet i ørerne, vil man få beskeden at "ørerne er røde og at der ses indtrækning af trommehinden". Som regel forsvinder dette når forkølelsen er ovre, men det kan også udvikle sig til akut mellemørebetændelse.

Det kan være meget svært at skelne de forskellige typer fra hinanden, men hvis barnet får gentagende mellemørebetændelser, så vil der være en risiko for at ophobning af væske i mellemøret er konstant og det kan her være nødvendigt at operere. Man laver det der hedder en Myringotomi, som er et lille kirurgisk indgreb, hvor man laver et snit i trommehinden. Derved kan man suge betændelsen ud og der vil igen komme luft ind til mellemøret. Nogle gange vælger ørelægen at lægge dræn i forbindelse hermed, fordi drænet kan hjælpe til med at holde hullet i trommehinden åbent.

Et dræn vil normalt sidde i øret i 3-9 måneder og vil så blive afstødt og barnet vil ...

Annonce

... ikke længere have øreproblemer. Det er et lille indgreb at få lagt dræn og masser af børn får dette - nogle børn får det endda flere gange. Men du har naturligvis ret i at dræn jo er et fremmedlegeme og derfor vil det også kunne irriterer trommehinden og nogle gange vil det ske, at der vandrer bakterier fra mellemøret ind i øregangen. Det er blandt andet derfor det kan være en god idé at barnet bruger ørepropper, hvis man f.eks. tager i svømmehallen.

Man skal altid opveje fordele og ulemper ved behandling, drænanlæggelse osv. og øre-næse-halslægerne er gode at lytte til :) Netop i forhold til små børn, er det utrolig vigtigt at barnet ikke går i lang tid med væske i ørerne, fordi det vil påvirke barnets hørelse og dermed også påvirke barnets sproglige udvikling. Man sprænger ikke bare trommehinden for at afhjælpe smerterne, man er tilbageholdende og gør det kun, når man mener det er vigtigt.

Hvis din datter har ondt, kan det være nødendigt at behandle hende med smertestillende. Du kan også forsøge med næsedråber, for at se om det kan løsne noget at slimen i næse og svælg. Lidt lunt at drikke er altid godt, det kan være lun mælk eller måske lidt kamillete eller hvid te med lidt sukker :)

Det er derudover vigtigt at jeres datter er klædt fornuftigt på og ikke går rundt og får kolde hænder og fødder. Hun skal stadig have handsker på når hun er ude og også forede og vandtætte støvler. Du behøver ikke stoppe noget i hendes ører for at beskytte mod kulde, men en hue er stadig god :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hun bør ikke udsættes for røg, hverken hjemme eller andre steder. Rygning bør fuldstændig undgås.

Børn bliver nu vaccineret mod pneumokokker, den har været en del af det danske børnevaccinationsprogram siden oktober 2007. Jeg vil derfor formode at din datter har fået denne vaccination. Den yder nemlig også en vis beskyttelse mod akut mellemørebetændelse.

Lad hende ligge med hovedet højt, når hun sover, hun er så stor nu at hun gerne må sove med lille hovedpude, men du kan derudover også løfte madrassen lidt ved at lægge en puden under den i hovedenden.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Rigtig god bedring!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor