Svar: Væskeansamling i ørerne
17. marts 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Rikke
Børn kan få det der hedder akut mellemørebetændelse, som skyldes en virus eller en bakterie, der giver væske i mellemøret. Barnet får ondt, får feber og er tydeligt påvirket og ked af det. Det kan opstå på det ene øre eller på begge ører samtidig og ofte vil barnets trommehinde springe spontant og man siger, at det "flyder fra øret". Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre.
Børn kan også få det man kalder for sekretorisk mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det eustatiske rør tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det eustakiske rør. Dette vil så medføre hørenedsættelse og denne kan jo i givet fald være langvarig og dermed få indflydelse på barnets sprogudvikling.
Og så kan børn også få det man kalder for "røde ører" som er en mellemørekatar. Det opstår ofte i forbindelse med forkølelse og skydes at virus får slimhinderne i næse og øretrompet til at hæve op. Det giver undertryk og irritation i mellemøret og barnet har svært ved at høre. Når lægen kigger barnet i ørerne, vil man få beskeden at "ørerne er røde og at der ses indtrækning af trommehinden". Som regel forsvinder dette når forkølelsen er ovre, men det kan også udvikle sig til akut mellemørebetændelse.
Det kan være meget svært at skelne de forskellige typer fra hinanden, men hvis barnet får gentagende mellemørebetændelser, så vil der være en risiko for at ophobning af væske i mellemøret er konstant og det kan her være nødvendigt at operere. Man laver det der hedder en Myringotomi, som er et lille kirurgisk indgreb, hvor man laver et snit i trommehinden. Derved kan man suge betændelsen ud og der vil igen komme luft ind til mellemøret. Nogle gange vælger ørelægen at lægge dræn i forbindelse hermed, fordi drænet kan hjælpe til med at holde hullet i trommehinden åbent.
Et dræn vil normalt sidde i øret i 3-9 måneder og vil så blive afstødt og barnet vil ikke længere have øreproblemer. Det er et lille indgreb at få lagt dræn og masser af børn får dette - nogle børn får det endda flere gange. Men du har naturligvis ret i at dræn jo er et fremmedlegeme og derfor vil det også kunne irriterer trommehinden og nogle gange vil det ske, at der vandrer bakterier fra mellemøret ind i øregangen. Det er blandt andet derfor det kan være en god idé at barnet bruger ørepropper, hvis man f.eks. tager i svømmehallen.
Man skal altid opveje fordele og ulemper ved behandling, drænanlæggelse osv. og øre-næse-halslægerne er gode at lytte til :) Netop i forhold til små børn, er det utrolig vigtigt at barnet ikke går i lang tid med væske i ørerne, fordi det vil påvirke barnets hørelse og dermed også påvirke barnets sproglige udvikling. Man sprænger ikke bare trommehinden for at afhjælpe smerterne, man er tilbageholdende og gør det kun, når man mener det er vigtigt.
Hvis din datter har ondt, kan det være nødendigt at behandle hende med smertestillende. Du kan også forsøge med næsedråber, for at se om det kan løsne noget at slimen i næse og svælg. Lidt lunt at drikke er altid godt, det kan være lun mælk eller måske lidt kamillete eller hvid te med lidt sukker :)
Det er derudover vigtigt at jeres datter er klædt fornuftigt på og ikke går rundt og får kolde hænder og fødder. Hun skal stadig have handsker på når hun er ude og også forede og vandtætte støvler. Du behøver ikke stoppe noget i hendes ører for at beskytte mod kulde, men en hue er stadig god :)
Hun bør ikke udsættes for røg, hverken hjemme eller andre steder. Rygning bør fuldstændig undgås.
Børn bliver nu vaccineret mod pneumokokker, den har været en del af det danske børnevaccinationsprogram siden oktober 2007. Jeg vil derfor formode at din datter har fået denne vaccination. Den yder nemlig også en vis beskyttelse mod akut mellemørebetændelse.
Lad hende ligge med hovedet højt, når hun sover, hun er så stor nu at hun gerne må sove med lille hovedpude, men du kan derudover også løfte madrassen lidt ved at lægge en puden under den i hovedenden.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god bedring!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske