Svar: Udenfor og astmatisk bronkitis
1. marts 2010
Alder:
17 mdr.
Kære mor
Det er altid svært at opsætte nøjagtige retningslinier omkring børn og det at sove ude, når det er koldt. Men især spædbørn er særligt sårbare over for kulde og også børn der er født før tid eller børn som lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, er særligt udsatte og bør ikke sove ude i koldt, tåget vejr.
Det anbefales at børn ikke sover ude, når temperaturen er under 10 minusgrader. Ved højere temperaturer afhænger det af hvor sovestedet er placeret, hvad type vogn barnet ligger i og hvorvidt man har mulighed for at holde øje med sit barn.
Din dreng bør sove et sted hvor der er læ for blæst, regn og rimnedfald og det lyder derfor helt okay at han sover i et læskur. Hans vogn eller krybbe skal være vind- og vandtæt til alle sider og bunden skal være isoleret. Han skal være iklædt tøj med god isolationsevne og have hue og handsker på og han skal sove i en pose eller under en varm dyne og evt. et ekstra tæppe. Dynen eller soveposen skal dække barnets krop både opadtil og til siderne. ...
...
Uanset alder bør alle børn der sover ude være under opsyn. Jo yngre barnet er og jo koldere det der, jo hyppigere skal barnet tilses. Barnets temperatur føles ved at mærke barnet i nakken og hvis barnet virker kold, skal barnet tages ind med det samme.
Med hensyn til at lege ud, når det er fugtigt/koldt og man har astmatisk bronkitis, så er det naturligvis en balance imellem at han skal ud og have frisk luft, bruge sin krop og sin fysik - børn i din drengs alder har naturligt svært ved at sidde stille - og så skal han naturligvis også kunne trække vejret og virke til at have det godt. Han må ikke få voldsomme hosteanfald af at være ude at lege ...
Der er ingen faste retningslinier her, det er et skøn du må lave. Så længe han virker til at have det godt med at 'brænde krudt af' og være udenfor, så synes jeg du skal gøre det. Det er også vigtigt ikke at hæmme ham i de udfoldelsesmuligheder som andre børn naturligt har - især når han lyder til at nyde det udendørs liv :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske