Svar: Udenfor og astmatisk bronkitis

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Det er altid svært at opsætte nøjagtige retningslinier omkring børn og det at sove ude, når det er koldt. Men især spædbørn er særligt sårbare over for kulde og også børn der er født før tid eller børn som lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, er særligt udsatte og bør ikke sove ude i koldt, tåget vejr.

Det anbefales at børn ikke sover ude, når temperaturen er under 10 minusgrader. Ved højere temperaturer afhænger det af hvor sovestedet er placeret, hvad type vogn barnet ligger i og hvorvidt man har mulighed for at holde øje med sit barn.

Din dreng bør sove et sted hvor der er læ for blæst, regn og rimnedfald og det lyder derfor helt okay at han sover i et læskur. Hans vogn eller krybbe skal være vind- og vandtæt til alle sider og bunden skal være isoleret. Han skal være iklædt tøj med god isolationsevne og have hue og handsker på og han skal sove i en pose eller under en varm dyne og evt. et ekstra tæppe. Dynen eller soveposen skal dække barnets krop både opadtil og til siderne. ...

Annonce

...

Uanset alder bør alle børn der sover ude være under opsyn. Jo yngre barnet er og jo koldere det der, jo hyppigere skal barnet tilses. Barnets temperatur føles ved at mærke barnet i nakken og hvis barnet virker kold, skal barnet tages ind med det samme.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til at lege ud, når det er fugtigt/koldt og man har astmatisk bronkitis, så er det naturligvis en balance imellem at han skal ud og have frisk luft, bruge sin krop og sin fysik - børn i din drengs alder har naturligt svært ved at sidde stille - og så skal han naturligvis også kunne trække vejret og virke til at have det godt. Han må ikke få voldsomme hosteanfald af at være ude at lege ...

Der er ingen faste retningslinier her, det er et skøn du må lave. Så længe han virker til at have det godt med at 'brænde krudt af' og være udenfor, så synes jeg du skal gøre det. Det er også vigtigt ikke at hæmme ham i de udfoldelsesmuligheder som andre børn naturligt har - især når han lyder til at nyde det udendørs liv :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.